smartwatch als gps buitenrijden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 20:10

Hoi allemaal,

Ik hoop dat dit hier goed staat...

Ik denk erover na om een smartwatch aan te schaffen maar zie door de bomen het bos niet meer.
De hoofdreden om zoiets aan te schaffen zou zijn om buitenritten te maken die afwijken van de, voor ons, reeds bekende routes en toch nog de weg terug te vinden naar de wagen.

Dus vooral een goede gps functie die ook werkt bij minder goede ontvangst (bos), route opslaan en de afstand/ snelheid bijhouden is ook wel een plus.
Voor de rest heb ik niet zoveel eisen.
Budget rond de 300 euro.

Dus mijn vraag:
Wie van jullie gaat zo wel eens buiten rijden? Welk merk kunnen jullie aanraden? Is het goed leesbaar vanop het paard? Simpel in gebruik?

Zelf dacht ik aan evt garmin of samsung (gsm is samsung)

Gsm hebben we altijd bij maar is niet altijd handig om zo snel even te nemen.

tnx!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:48

Garmin is voor dat soort dingen veel beter dan Samsung. Maar binnen dat budget heb je enkel de route terug naar huis met pijltjes denk ik.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:52

Ik heb de Polar vantage, erg tevreden over. Neemt routes op, ik kan favorieters opslaan en dan heb ik de volgende keer de juiste weg op m’n pols heel fijn, ik neem nogal eens afslagen te vroeg :')

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 09:44

Dank je wel, polar ken ik niet,daar ga ik meer over opzoeken. Garmin lijkt me idd beter als samsung, prijzen icm functies moet ik ook beter bekijken dan.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:57

Ik heb de Garmin Forerunner 245 music.
Fijne tracker, maar navigeren kan je er niet mee. Alleen opnemen en op de telefoon naderhand uitlezen :)

Dus niet helemaal wat je zoekt?

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 10:17

Ergens naartoe navigeren is geen must, maar wel de route die je reeds gedaan hebt bijhouden zodat je altijd je beginpunt kan terugvinden. Of dat je bvb kan zien/inschatten hoe ver je van je beginpunt vandaan bent. En dan is het wel leuk als de kms worden bijgehouden.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:30

Ik heb geen ervaring met gebruik tijdens buitenrijden, wel tijdens hardlopen. Ik heb een Apple Watch, met een app die behoorlijk goed werkt (WorkOutDoors) met een kaart. Die trackt ook goed, en met de kaartfunctie zie je wel waar je bent/waar je naartoe zou kunnen.
De beperkende factor is de grootte van het scherm denk ik. Welk horloge je ook hebt, op je pols past een vlakje van max 3-4 cm en dan kun je niet enorm veel zien. Maar scrollen kan natuurlijk wel, en als je ongeveer weet waar je bent, kun je wel een paadje vinden. Hier is de website van die app: http://www.workoutdoors.net/Maps.html en bij vector maps zie je dan een plaatje, zo werkt het ook echt.

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:34

bamisalami schreef:
Ik heb de Polar vantage, erg tevreden over. Neemt routes op, ik kan favorieters opslaan en dan heb ik de volgende keer de juiste weg op m’n pols heel fijn, ik neem nogal eens afslagen te vroeg :')


Maar kan je dan op je Polar onderweg zien waar je bent, de kaart zeg maar, zonder dat je op je mobiel de navigatie aan hebt staan?

Want ik heb een Polar Ignite, hij geeft prima de richting en route door als ik op mijn mobiel bv aangeef waar ik heen wil in maps oid en dan de routing aflees op mijn horloge.

Maar als ik gewoon mijn GPS aan zet en opneem waar ik ben, kan ik niet op dat moment via mijn horloge terug vinden hoe de route loopt, waar ik begonnen ben enz. Dat is wel te zien als je de opname afsluit en dan op je mobiel kijkt.

TS, begrijp ik het verkeerd, of zoek je iets dat je op je horloge een 'kaartje' kan zien van waar je bent geweest/ waar het beginpunt is?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18034
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:39

Garmin kan dat wel, weergeven op een kaart(achtig ding) maar of je er echt aan hebt wat TS er aan wilt hebben..... Het is maar een akelig klein schermpje. Vooraf route maken, invoeren en volgen, ja. Onderweg opnemen en richting bepalen, ook. Maar er actief op navigeren en inschatten hoe ver je ergens vandaan bent, het zou mijn keuze in elk geval niet zijn :n. Op zo'n moment kan je beter je telefoon pakken óf voor een echt navigatiesysteem gaan.

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 11:03

Ik zoek idd vooral een soort kaartje dat evt met scrollen te volgen is. :))

Op mij gsm had ik bvb runtastic staan voor buitenritten, dat was prima maar als we echt het bos ingingen, viel de ontvangst met stukken weg en dan moest je eerst weer ontvangst zien te krijgen voordat je kon zien of je nog wel de goede richting uitging om terug naar je vertrekpunt te gaan.

Met de gsm lukt het ook idd, maar het lijkt me handiger als je op je pols kan kijken. Het is dus niet de bedoeling dat de smartwatch effectief laat weten waar je moet afdraaien.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:11

MarliesV schreef:
bamisalami schreef:
Ik heb de Polar vantage, erg tevreden over. Neemt routes op, ik kan favorieters opslaan en dan heb ik de volgende keer de juiste weg op m’n pols heel fijn, ik neem nogal eens afslagen te vroeg :')


Maar kan je dan op je Polar onderweg zien waar je bent, de kaart zeg maar, zonder dat je op je mobiel de navigatie aan hebt staan?

Want ik heb een Polar Ignite, hij geeft prima de richting en route door als ik op mijn mobiel bv aangeef waar ik heen wil in maps oid en dan de routing aflees op mijn horloge.

Maar als ik gewoon mijn GPS aan zet en opneem waar ik ben, kan ik niet op dat moment via mijn horloge terug vinden hoe de route loopt, waar ik begonnen ben enz. Dat is wel te zien als je de opname afsluit en dan op je mobiel kijkt.

TS, begrijp ik het verkeerd, of zoek je iets dat je op je horloge een 'kaartje' kan zien van waar je bent geweest/ waar het beginpunt is?



Afbeelding

Dit zie ik als een route heb opgeslagen en de volgende keer selecteer. Maar ik kan ook tijdens een rit kiezen voor "Terug naar start", dan zie je een pijltje met welke richting je op moet.

Als jij dan je nieuwe rit aan het tracken bent en ergens halverwege selecteer je "Terug naar start", dan krijg je dus een pijltje met de richting waar je naar toe moet om weer bij je startpunt te komen, waar je begonnen bent met tracken.

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:47

bamisalami schreef:
[ [url=m/yoJsuf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zie ik als een route heb opgeslagen en de volgende keer selecteer. Maar ik kan ook tijdens een rit kiezen voor "Terug naar start", dan zie je een pijltje met welke richting je op moet.

Als jij dan je nieuwe rit aan het tracken bent en ergens halverwege selecteer je "Terug naar start", dan krijg je dus een pijltje met de richting waar je naar toe moet om weer bij je startpunt te komen, waar je begonnen bent met tracken.


Kun je met de polar advantage ook routes importeren vanuit Bv ruiterenenmennen?

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:01

Yup, dat heb ik ook gedaan. En dus nieuwe routes toevoegen die je eerder hebt gereden.

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 12:06

@bamisalami: dat klinkt dan wel als iets voor mij, ik heb trouwens met buitenrijden via ruiterroutebordjes de gewoonte om ze voorbij te rijden.... mooi pad rechtdoor en dan hoor ik mijn man wel eens roepen: he daar moesten we in :D
Dus zou wel fijn zijn als we gewoon de mooie stukken kunnen verkennen en toch nog terug aan de trailer geraken

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:23

Ik vind m echt ideaal voor een schappelijke prijs. Het is de Polar vantage V en met de Polar flow app kun je alles terug zien. Via flow.polar.com kun je de routes van ruiterenenmennen importeren als gpx bestand. Onze stal ligt niet direct aan het ruiterpad, maar als je m dan aanzet met startpunt route of routepunt onderweg zie je dus een pijltje welke richting je op moet. Hij gaat ook trillen als je de verkeerde kant op gaat

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:31

Die functie zit niet op de Ignite, is wel erg interessant @bamisalami

Herfstblad
Berichten: 806
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:51

Ik schop het topic even omhoog. Ik ben eigenlijk opzoek naar een horloge waar ik oa mijn eigengemaakte route op Komoot over kan zetten en via het horloge de route kan volgen. Ipv constant mijn telefoon op buitenrit er bij te pakken, lijkt mij dit wel fijn. Zit zeker wel een prijs kaartje aan denk ik.

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: smartwatch als gps buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:45

Mijn Polar Vantage V heb ik 2e hands gekocht. Dus als je daar voor open staat, kan je prima een goed horloge kopen voor veel minder dan de nieuwprijs. Zijn regelmatig mensen die direct de nieuwste versie kopen en dan dus hun oude verkopen.