Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:04

noviceh schreef:
Een rek met een leuke klimplant, bijvoorbeeld een clematis of Toscaanse jasmijn
Een mooie bloeiende struik rechts van de pergola in de border
Een haagje voor de pergola
Bloembakken met kleurige planten


In de border staan 3 hortensia's die helemaal vol knoppen zitten, nadat ze vorig jaar amper iets hebben gegeven :)

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:25

Mooi dat gras met die stapstenen! En mooie pergola!

Ik zou kiezen voor een clematis (of twee). Kijk wel wat voor soort je kiest. Een montana kan bijvoorbeeld flink worden, wat ik voor mijn pergola juist graag wilde, maar misschien vind jij het onhandig/te veel met je schaduwdoek en gordijnen erbij?

Alleen al 1 of twee iets subtielere clematissen die twee maal bloeien zijn al heel leuk als aankleding en makkelijk in onderhoud.

Verder zou ik ook nog een leuke hangpot (of meerdere potten) ophangen met bijvoorbeeld zomerbloeiers erin.

Ik heb zelf van die bolletjes hangen nu die onder elkaar kunnen, 3 stuks. Erg leuk met zomerbloeiers. Daarnaast heb ik nog clematissen, een klimroos én een akebia (schijnaugurk). Erg benieuwd naar de akebia als die gaat bloeien, vorig jaar geplant, stekje van de stekjesmarkt, dus nog niks gezien van de bloei. Maar ja mijn pergola is erg groen en daar moet je van houden qua onderhoud/uitstraling. Minder strak in ieder geval dan die van jou nu oogt.

Eenjarigen zoals genoemd zijn ook leuk. Siererwt heb ik zelf nooit gehad, maar een klimmende winde is ook erg mooi en zo kan je volgend jaar bijvoorbeeld weer voor wat anders kiezen.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:34

Dagmar80 schreef:
Mooi dat gras met die stapstenen! En mooie pergola!

Ik zou kiezen voor een clematis (of twee). Kijk wel wat voor soort je kiest. Een montana kan bijvoorbeeld flink worden, wat ik voor mijn pergola juist graag wilde, maar misschien vind jij het onhandig/te veel met je schaduwdoek en gordijnen erbij?

Alleen al 1 of twee iets subtielere clematissen die twee maal bloeien zijn al heel leuk als aankleding en makkelijk in onderhoud.

Verder zou ik ook nog een leuke hangpot (of meerdere potten) ophangen met bijvoorbeeld zomerbloeiers erin.

Ik heb zelf van die bolletjes hangen nu die onder elkaar kunnen, 3 stuks. Erg leuk met zomerbloeiers. Daarnaast heb ik nog clematissen, een klimroos én een akebia (schijnaugurk). Erg benieuwd naar de akebia als die gaat bloeien, vorig jaar geplant, stekje van de stekjesmarkt, dus nog niks gezien van de bloei. Maar ja mijn pergola is erg groen en daar moet je van houden qua onderhoud/uitstraling. Minder strak in ieder geval dan die van jou nu oogt.

Eenjarigen zoals genoemd zijn ook leuk. Siererwt heb ik zelf nooit gehad, maar een klimmende winde is ook erg mooi en zo kan je volgend jaar bijvoorbeeld weer voor wat anders kiezen.


Dankje, ik ben er ook heel erg blij mee <3 Zelf ontworpen en zelf aangelegd :) De foto is alleen wel van vorig jaar, toen het net klaar was. Er staan nu wat meer potten met planten al.

Een montana vind ik prachtig, hadden we bij mijn ouders vroeger ook altijd. Maar ik ben bang dat het inderdaad te veel wordt.

Het idee van een eenjarige waar ik even mee kan bekijken of ik het leuk vindt en wat mooi is en wat minder mooi vind ik heel erg prettig. Kan ik volgend jaar altijd nog wat anders doen.

_lautje_

Berichten: 9281
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:27

Clematis kan alleen slecht tegen wind.
Moet dan echt wel goed uit de wind staan.

Zelf zou ik kijken naar een mooie klimroos als Phyllis Bide of Kew garden. Dat zijn relatief kleine bloemen. Maatwerk talrijk en doorbloeiend. En niet te heftig van kleur zoals bijv Strawberry Hill.

En idd blauwe regen… ik vind ook dat die overal kan. Wij hebben hem ook op pergola. Dan heb je geen doek nodig. Dat is echt een schaduwgever.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:36

_lautje_ schreef:
Clematis kan alleen slecht tegen wind.
Moet dan echt wel goed uit de wind staan.

Zelf zou ik kijken naar een mooie klimroos als Phyllis Bide of Kew garden. Dat zijn relatief kleine bloemen. Maatwerk talrijk en doorbloeiend. En niet te heftig van kleur zoals bijv Strawberry Hill.

En idd blauwe regen… ik vind ook dat die overal kan. Wij hebben hem ook op pergola. Dan heb je geen doek nodig. Dat is echt een schaduwgever.


Mooie rozen! Ik hou ze in mijn achterhoofd.

Dat doek wil ik per se, want het moet ook open kunnen. Mijn tuin is al schaduwrijk genoeg. Het terras is vanaf 16 graden heerlijk vertoeven, zonder jas. Dat wil ik graag zou houden :j Liever met de hand wat open of dicht doen :)

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 17:52

Letizia schreef:
[ [url=m/fHj7sm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag het balkon eens schoongemaakt. Iemand nog leuke tips wat ik er mee kan doen? Ik zat zelf te denken aan plantenbakken met bv hostas, maar ook iets wat groen blijft in de winter?
Het balkon zit op het noordwesten (denk ik) en pakt hoogzomer nog wat zon mee. Iemand nog leuke ideeën? Gezien hij erg klein is en er ook gewoon een zonnige tuin is, zit ik er nooit op :)

Amerikaanse sering? Klimt en blijft in de winter groen
Afbeelding

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:36

knollentuin schreef:
Letizia schreef:
[ [url=m/fHj7sm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag het balkon eens schoongemaakt. Iemand nog leuke tips wat ik er mee kan doen? Ik zat zelf te denken aan plantenbakken met bv hostas, maar ook iets wat groen blijft in de winter?
Het balkon zit op het noordwesten (denk ik) en pakt hoogzomer nog wat zon mee. Iemand nog leuke ideeën? Gezien hij erg klein is en er ook gewoon een zonnige tuin is, zit ik er nooit op :)

Amerikaanse sering? Klimt en blijft in de winter groen
[ [url=m/fYG8vH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooh, das best een leuk idee! Ergens een klimrek! :)

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:59

Klimt een Amerikaanse sering? Oeps :') wij hebben die gewoon als solitaire struiken gezet. Moet je die ondersteunen of kan solitair ook?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41788
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:13

Miriam91 schreef:
Klimt een Amerikaanse sering? Oeps :') wij hebben die gewoon als solitaire struiken gezet. Moet je die ondersteunen of kan solitair ook?

Kan prima. Wij hadden beide.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:07


knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:24

_San87_ schreef:
Miriam91 schreef:
Klimt een Amerikaanse sering? Oeps :') wij hebben die gewoon als solitaire struiken gezet. Moet je die ondersteunen of kan solitair ook?

Kan prima. Wij hadden beide.

Hahaha ,ja kan beide hoor, maar dacht voor een balkon lekker de hoogte in en groenblijvend

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:30

Oh gelukkig! Dan laten we ze lekker staan. Ben benieuwd hoe ze gaan bloeien dit jaar

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41788
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:47

Miriam91 schreef:
Oh gelukkig! Dan laten we ze lekker staan. Ben benieuwd hoe ze gaan bloeien dit jaar

Goed snoeien, dan heb je een paarse bol :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78575
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:50


_lautje_

Berichten: 9281
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:46

Wij hebben zo’n verbrander. Dat werkt wel echt goed. Vooral voor mos en gras tussen tegels en bestrating.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:50

Iemand gaf de tip om klimmende winde neer te zetten. Gaat dat niet ontzettend woekeren, zoals haagwinde?

Wij zijn ook eindelijk stappen aan het maken in de tuin. Borders worden binnenkort gevuld met grond en dan kunnen we gaan planten. Het is hier veengrond met vrij hoog grondwater. We twijfelen om lavendel in een verhoogde border te zetten. Lukt dat gewoon met grond (tuinaarde) of zou lavendel blijer zijn op zand? Of iets heel anders?

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:36

Gewoon potgrond gebruiken. Tuinaarde is zwaarder bemest.

Malenka

Berichten: 7617
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:58

Ik heb een stukje schapenhek gekregen om alvast wat af te zetten. En jeetje wat staat dat leuk! Ik heb het nu alleen nog maar even los neergezet. Maar het past gewoon zo ontzettend goed in onze tuin. <3

Afbeelding

Roodvos

Berichten: 6715
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:10

JorineV schreef:
Iemand gaf de tip om klimmende winde neer te zetten. Gaat dat niet ontzettend woekeren, zoals haagwinde?

Een haagwinde is een vaste plant, dus ja, die gaat woekeren.
Een sierwinde/klimmende winde/dagbloem is een 1-jarige. Na het maken van de zaaddozen sterft die af. Als je wat van de zaaddozen verzameld kan je die het jaar erop weer uitzaaien. Of je doet zoals ik, en wacht gewoon af wat het jaar erop weer naar boven komt.

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:06

Janine1990 schreef:
_lautje_ schreef:
Clematis kan alleen slecht tegen wind.
Moet dan echt wel goed uit de wind staan.

Zelf zou ik kijken naar een mooie klimroos als Phyllis Bide of Kew garden. Dat zijn relatief kleine bloemen. Maatwerk talrijk en doorbloeiend. En niet te heftig van kleur zoals bijv Strawberry Hill.

En idd blauwe regen… ik vind ook dat die overal kan. Wij hebben hem ook op pergola. Dan heb je geen doek nodig. Dat is echt een schaduwgever.


Mooie rozen! Ik hou ze in mijn achterhoofd.

Dat doek wil ik per se, want het moet ook open kunnen. Mijn tuin is al schaduwrijk genoeg. Het terras is vanaf 16 graden heerlijk vertoeven, zonder jas. Dat wil ik graag zou houden :j Liever met de hand wat open of dicht doen :)


Ga naar een goede rozenkweker voor goed advies en zeeeeer ruime keus!

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:19

JorineV schreef:
Iemand gaf de tip om klimmende winde neer te zetten. Gaat dat niet ontzettend woekeren, zoals haagwinde?

Een klimmende winde kan zeker gaan woekeren als je het niet bij houdt.
Wel prachtige bloemen, maar ze hebben bij mij wel een paar andere planten verstikt, dus ik begin er niet meer aan :)

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:37

Een klimmende winde en dan bedoel ik ipomoea gaat niet woekeren want is niet winterhard in Nederland. Een haagwinde, zo'n witte, die moet je dan weer niet in je tuin hebben, maar die verkopen ze meestal niet in zakjes bij de planten- en bloemenwinkels.

Ik vind vooral de 'Heavenly Blue' heel erg mooi <3

Ook de Cobea Scandens, klokbloem lijkt mij prachtig, die heb je in wit en paars. Ik heb beide weleens gezaaid, de witte kwam niet op (erg oude afgeprijsde zaadjes, misschien was dat het probleem). De paarse kwam wel goed op en werd al flink en is toen met heel warm weer in mijn omheinde achtertuintje helaas doodgegaan... Nog voor de bloei, argh! Nieuwe poging maar eens wagen...

Deze is ook eenjarig btw en kan je met een gerust hart in je tuin zetten.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:58

Malenka schreef:
Ik heb een stukje schapenhek gekregen om alvast wat af te zetten. En jeetje wat staat dat leuk! Ik heb het nu alleen nog maar even los neergezet. Maar het past gewoon zo ontzettend goed in onze tuin. <3

[ [url=m/URgpUR.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mooi!

Wij hebben ook veel schapenhek in de tuin, o.a. rondom de vijver. Ik vind het ideaal !

Malenka

Berichten: 7617
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:03

Die eenjarige windes wil ik ook nog eens proberen. Ik vind het altijd zo jammer dat haagwinde zo veel problemen geeft. Ik vind ze prachtig.

En het eerste stukje hek staat. :D nu mag het weer helemaal vol groeien. Maar hopelijk met wat minder gras en distel.
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 00:30

Distels kan je afknippen en aan de paarden geven.