[VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 05:30

Gaaf ik kom ook volgen. Ben ook dol op japan en anime etc. In juni gaan we eindelijk onze droomreis maken die eigenlijk in 2020 of in 2021 had moeten plaatsvinden maarja corona.. mijn vriend schoonouders en ik gaan bijna 1 maand een soort van door Japan reizen start in Fukuoka en eindigen in Tokyo. Wij gaan met de trein en verblijven tussen tijds in aantal steden zoals Hiroshima en Osaka. De laatste week zijn we in Tokyo waar we een appartement hebben geboekt.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 14:22

Roosje01 schreef:
Gaaf ik kom ook volgen. Ben ook dol op japan en anime etc. In juni gaan we eindelijk onze droomreis maken die eigenlijk in 2020 of in 2021 had moeten plaatsvinden maarja corona.. mijn vriend schoonouders en ik gaan bijna 1 maand een soort van door Japan reizen start in Fukuoka en eindigen in Tokyo. Wij gaan met de trein en verblijven tussen tijds in aantal steden zoals Hiroshima en Osaka. De laatste week zijn we in Tokyo waar we een appartement hebben geboekt.


Fukuoka is prachtig, staat hier zeker ook nog op de lijst! Juni is wel de start van het regenseizoen, dus neem vooral genoeg en idealiter waterdichte schoenen mee :j

Indy_Mouse_9

Berichten: 2139
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:53

Voor Roosje zal het niet lukken, maar jij zult wat meer vrijheid hebben qua periode, Courses. Als je naar Fukuoka gaat, probeer het Yamakasa Matsuri (of Hakata Gion Yamakasa)dan mee te pikken. Toen wij er waren (2014 :o) was dat halverwege juli. Het hoogtepunt van het festival is een race, de verschillende wijken tegen elkaar, waarbij er (rennend) een parcours van zo'n 5km wordt afgelegd. Dat gebeurd in lendedoeken, met hoofdband, en de teams slepen een gigantisch altaar mee. Vanaf het altaar worden ze door meerdere personen opgejut om harder te lopen. We keken onze ogen uit _O-

Courses, super leuk en dapper dat je dit doet! Heel veel plezier en ik lees graag met je mee :)

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 02:55

Ja dat helaas wel :+ :+ maar schoonouders wilde of juni of september. Had zelf liever in mei gegaan. En mijn baas kon me niet zo lang vrij geven in september dus bleef juni over. Gewoon maar beste van maken tenslotte regent het hier aan de kust ook al jaar lang bijna elke dag :+ .

Enige waar ik mee zit wil graag een suica card maar die kun je dus enkel op vliegveld in Tokyo nog kopen en wij landen in Fukuoka. Online zijn ze ook niet meer te krijgen helaas.

xPabloBokt

Berichten: 9518
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:29

Roosje01 schreef:
Ja dat helaas wel :+ :+ maar schoonouders wilde of juni of september. Had zelf liever in mei gegaan. En mijn baas kon me niet zo lang vrij geven in september dus bleef juni over. Gewoon maar beste van maken tenslotte regent het hier aan de kust ook al jaar lang bijna elke dag :+ .

Enige waar ik mee zit wil graag een suica card maar die kun je dus enkel op vliegveld in Tokyo nog kopen en wij landen in Fukuoka. Online zijn ze ook niet meer te krijgen helaas.


En i.p.v. Suica een Pasmo?

Lau07
Moderator

Berichten: 1605
Geregistreerd: 10-07-13

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:45

Wat een fantastisch avontuur Courses. Het is zo'n geweldig land, ik ben er echt een beetje verliefd op geworden tijdens mijn reizen.<3

Ik volg graag mee, al krijg ik van je foto's wel per direct heimwee naar een goede curry van CoCoICHI :D

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:23

Pasmo zou ook kunnen kunnen we die wel in Fukuoka halen of online? Suica heeft wel app maar die is volledig japans helaas. Spreek klein beetje basic maar lezen is ander verhaal :+

xPabloBokt

Berichten: 9518
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:27

Roosje01 schreef:
Pasmo zou ook kunnen kunnen we die wel in Fukuoka halen of online? Suica heeft wel app maar die is volledig japans helaas. Spreek klein beetje basic maar lezen is ander verhaal :+


Ik heb even rond gezocht voor je en Pasmo is idd ook alleen in de regionen van Tokyo te krijgen.
Het alternatief voor Fukuoka is Hayakaken: https://subway.city.fukuoka.lg.jp/eng/fare/one/
En voor Greater Fukuoka vond ik deze: https://www.nimoca.jp/language/en

Guide over IC cards per regio: https://www.japan-guide.com/e/e2359_003.html

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:13

Ja heb al heel veel gegoogled maar enige die in bijna heel japan zijn te gebruiken zijn pasmo en suica. En we gaan alleen paar dagen in een paar plaatsen overnachten dus dan zouden we iets van 4 regionale passen moeten kopen := .

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 13:43

xPabloBokt schreef:
En i.p.v. Suica een Pasmo?


Pasmo (behalve Pasmo Passport) zijn momenteel ook niet verkrijgbaar vanwege chip shortage.

Lau07 schreef:
Wat een fantastisch avontuur Courses. Het is zo'n geweldig land, ik ben er echt een beetje verliefd op geworden tijdens mijn reizen.<3

Ik volg graag mee, al krijg ik van je foto's wel per direct heimwee naar een goede curry van CoCoICHI :D


Ik moet dus bekennen dat ik nog nooit bij CoCoIchi ben geweest :') Oops. Staat wel op 't lijstje!


---

Sakura is enoooorm laat dit jaar en in vage vlagen (helft staat al in de bloei, helft niet, sommige bomen half en sommige bomen zijn al uitgebloeid). Inmiddels is het wel echt mooi op straat!


Afbeelding

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:08

Ja zo gaaf! Ik duim stiekem dat het regen seizoen ook laat is of vroeg. Vorig jaar was het al in mei.

PotjeMayo

Berichten: 592
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:56

Wat prachtig om te zien! <3

Emj_23
Berichten: 1230
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:02

Wat gaaf zeg! Houd van de sfeer in je foto’s. Ik wil volgend voorjaar graag die kant op voor de bloesem (of juist het najaar voor de herfstkleuren) wat is de beste tijd om te gaan volgens de japankenners hier?

Happy_Hippie

Berichten: 882
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:05

oooh wow wat ontzettend gaaf dit zeg, word hier echt heel enthousiast van!
Japan staat ook zoooo hoog op mijn lijstje om naartoe te gaan <3

heb echt wel bewondering dat je dit doet zeg! Als ik het goed begrijp is die niet je eerste keer in Japan?
Hoelang ben je van plan te blijven? (misschien dat ik er overheen heb gelezen hoor!)

Heb je ook iets van een IG om te volgen, mag evt ook prive als je dat prettiger vind om te delen (als je het wilt delen natuurlijk!)

Emj_23 schreef:
Wat gaaf zeg! Houd van de sfeer in je foto’s. Ik wil volgend voorjaar graag die kant op voor de bloesem (of juist het najaar voor de herfstkleuren) wat is de beste tijd om te gaan volgens de japankenners hier?


Denk dat dit wel een beetje afhankelijk is van wat je allemaal wilt zien :D

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:52

De meeste zeggen kwa weer april/mei of oktober/november als je idd herfstkleuren wilt zien. Enige nadeel in najaar hogere orkaan kans. Wil zelf als nog is ga in de toekomst in april gaan.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 00:35

Emj_23 schreef:
Wat gaaf zeg! Houd van de sfeer in je foto’s. Ik wil volgend voorjaar graag die kant op voor de bloesem (of juist het najaar voor de herfstkleuren) wat is de beste tijd om te gaan volgens de japankenners hier?


Beide momenten geweest en beide is mooi. Ik ben persoonlijk iets meer fan van de herfst, de kleuren zijn dan echt prachtig en over het algemeen is het land dan niet allemachtig druk. Temperatuur is rondom Tokyo dan vaak nog tussen de 15/20 graden en de meerdere keren dat ik hier eind oktober/begin nov was heb ik amper regen gehad :j

Sakura is top, maar wel het piekseizoen en alles is daardoor druk, prijzig en vooral ook volgeboekt. Moet je wel zin in hebben als eerste kennismaking met het land. Nu ik hier woon kan ik m'n tijd nemen en hier en daar even naar huis als het te druk is, maar als je veel op de planning hebt staan kan ik mij voorstellen dat die drukte niet ideaal is.

Roosje01 schreef:
De meeste zeggen kwa weer april/mei of oktober/november als je idd herfstkleuren wilt zien. Enige nadeel in najaar hogere orkaan kans. Wil zelf als nog is ga in de toekomst in april gaan.


Ik ben een keer of 5/6 in de Herfst in Japan geweest voor een langere periode maar een orkaan heb ik hier nog nooit meegemaakt. Op wat heftige regenval en hier en daar wat harde wind na, is dat doorgaans vrij rustig. September is een maand welke heel turbulent kan zijn met veel regen en hier en daar wel eens iets wat je een orkaan kan noemen. Maar vanaf half okt is die kans zo minimaal dat ik dat niet een beweegreden zou kunnen noemen de Herfst niet te kiezen.

Happy_Hippie schreef:
oooh wow wat ontzettend gaaf dit zeg, word hier echt heel enthousiast van!
Japan staat ook zoooo hoog op mijn lijstje om naartoe te gaan <3

heb echt wel bewondering dat je dit doet zeg! Als ik het goed begrijp is die niet je eerste keer in Japan?
Hoelang ben je van plan te blijven? (misschien dat ik er overheen heb gelezen hoor!)

Heb je ook iets van een IG om te volgen, mag evt ook prive als je dat prettiger vind om te delen (als je het wilt delen natuurlijk!)


Ik ben inderdaad zo'n 10/15 keer eerder geweest, maar wat werd een beetje prijzig qua vliegtickets :') Ik zal aan 't eind van de Herfst weer terug gaan naar Europa, door verschillende regels die vanuit de Nederlandse overheid zijn gesteld.

Ik heb een Instagram account (zelfde handle als hier) waar ik relatief veel content op post. Het is wel een privé account, maar mochten mensen dat leuk vinden om te volgen - voel je vrij :)

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 03:14

Oke goed om te weten dat het meevalt . 2 goede vrienden van mij waren in 2019 geweest in september/oktober en hun hadden toen wel een orkaan waarschuwing. Mijn vriend is in 2013 voor stage 3 maanden in Japan geweest en die had toen voor eerst in zijn leven een milde aardbeving meegemaakt lijkt me ook raar.
Zou persoonlijk ook wel voor langere tijd in japan willen blijven helaas lastig met mijn werk gezien ik die niet mee kan nemen. Maar wie weet ooit in de toekomst.

Heb je een verzoekje gestuurd lijkt me leuk ne fotos te kunnen bewonderen.

Emj_23
Berichten: 1230
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:16

Bedankt voor je uitgebreide antwoord TS. Als ik het zo hoor denk ik dat ik voor mijn eerste keer Japan voor een rustiger seizoen kies. Dus of achter het Sakura seizoen aan of Oktober/november is voor mij ook wel gunstig (wil de verschillende vakanties goed spreiden.) In de tussentijd lees ik mee voor inspiratie.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 13:25

Week 3 - 4 - 5: Het is de laatste weken enorm koud en regenachtig geweest, waardoor de sakura in Nederland eerder heeft gebloeid dan dat we hier ook maar iets van bloemen hebben gezien :') Niet dat de hoeveelheid aan cakes, taartjes, koekjes of andere sakura zoetigheid er minder om werd, maar wel zonde dat het zo lang op zich heeft laten wachten. Ik heb het geluk dat ik al een aantal goede connecties hier heb voordat ik kwam, welke meiden zijn die mij ook met regelmaat mee vragen naar bepaalde activiteiten of andere leuke events. Een van die events was een sushi workshop, midden op Tsukiji Market. De deelname was gratis, in ruil voor een review op TripAdvisor.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Aangezien ik specifiek ervoor gekozen had net voor sakura hier aan te komen (en dit eindelijk dan maar eens in Japan mee te maken) was het een beetje een gekke periode, aangezien er veel toeristen teleurgesteld naar huis gingen omdat alles zo laat bloeit en er aan de andere kant nu toeristen aan komen die blij verrast zijn dat alles nu pas in bloei staat, want daar hadden ze eigenlijk niet meer op gerekend. Veel cafés doen rond deze tijd speciale High Tea's in thema met de sakura, een van de plekken waar ik graag heen wou (Haute Couture Cafe in Omote-sando) had bij toeval een plek vrij na veel refreshen dus die heb ik meteen geboekt. Het leuke aan Japan is dat ze alles vaak tot in de puntjes goed doen en het net op de rand houden van 'oh, dit is leuk' in plaats van 'oh, dit is het eigenlijk net niet'. Met deze High Tea was ik daar een beetje bang voor, maar uiteindelijk was het een hele leuke (en unieke!) ervaring.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels was het halverwege vorige week eindelijk 90%/100% bloei en hebben we er wel geteld (met goed weer) 2 dagen van kunnen genieten. Vandaag was het bijna typhoon achtig weer, dus veel van de bomen hebben dat niet overleefd :o Een vriendin van mij had mij een hele goede tip gegeven voor het zien van de sakura bij Naka-meguro (een van dé plekken) zonder alle massa's mensen, dus daar ben ik vorige week even geweest voor wat beelden.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


En uiteraard: Je bent niet in Tokyo geweest als je geen foto's met de sakura hebt van jezelf. Die zijn uiteraard ook gemaakt :D Door m'n werk als fotograaf had ik gelukkig ook wat connecties op dat gebied en probeer ik relatief veel samen te werken met de mensen die ik hier al ken. Stukje gunfactor en aangezien zij het vakgebied hier goed kennen, zijn dat vaak ook hele fijne banden om warm te houden.


Afbeelding


Afbeelding


Deze fotograaf ken ik toevallig van mijn vorige trip, ik heb in januari ook nog een shoot gedaan in kimono en hoop die beelden binnenkort terug te krijgen. Ik draag zelf veel kimono, maar heb er eigenlijk nooit goede foto's van dus heb redelijk impulsief een shoot geboekt met een creator die ik al een tijdje volgde en ook goed ken inmiddels. Ben erg benieuwd naar die resultaten ook!

Ik heb begin week 3/4 ook een voorstel gehad met betrekking tot mijn tijd hier nuttig besteden, wat hopelijk een goede lead gaat zijn. Ik moet zeggen dat dat desondanks dat ik alles goed heb/had voorbereid nog best wel een zorg was, zeker omdat ik merk dat desondanks dat remote werken nog steeds heel erg gepromoot wordt overal, dit bij Nederlandse opdrachtgevers steeds minder populair lijkt (?) te worden. Er is zeker wat voor te zeggen vanaf beide perspectieven, maar ergens vind ik het wel jammer dat er volledig over mijn expertise en achtergrond heen wordt gekeken zodra het woord 'remote' valt. Ik snap de beredenatie tot bijvoorbeeld het stukje teamgevoel en connectie/schakelen heel goed, maar ik merk ook dat potentiële hele interessante samenwerkingen hier meteen mee afgewezen worden.

Random outtakes van m'n iPhone om het af te sluiten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:15

Leuke foto’s die high tea ziet er lekker uit! Wel jammer van de bloesem door het weer.

Lijkt beetje op het weer hier. Regen 2 dagen zomers warm en nu weer regen en storm. Mijn appelboom begon ook net in de knoppen te komen, dus hopelijk gaat goed met harde wind vandaag. Vorige jaar ook slecht appel seizoen gehad ivm dat alle vruchten zon beetje uit de boom waren gewaaid en geregent. Terwijl 2 jaar terug 3 emmers vol van me boom haalde :+ .

Ik zou ook graag een mooie kimono kopen straks als herinnering heb je nog tips waar te kijken voor beetje betaalbare?

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 02:27

Roosje01 schreef:
Leuke foto’s die high tea ziet er lekker uit! Wel jammer van de bloesem door het weer.

Lijkt beetje op het weer hier. Regen 2 dagen zomers warm en nu weer regen en storm. Mijn appelboom begon ook net in de knoppen te komen, dus hopelijk gaat goed met harde wind vandaag. Vorige jaar ook slecht appel seizoen gehad ivm dat alle vruchten zon beetje uit de boom waren gewaaid en geregent. Terwijl 2 jaar terug 3 emmers vol van me boom haalde :+ .

Ik zou ook graag een mooie kimono kopen straks als herinnering heb je nog tips waar te kijken voor beetje betaalbare?


Het is volgens mij overal een beetje een ‘matige’ lente, natuur is helaas een van de weinige dingen waar we totaal geen invloed op hebben maar ik ben allang blij dat ik de sakura (kort) heb mogen meemaken!

Wat is je doel precies van de kimono? Wil je ‘m ophangen ter decoratie, dragen of voor een ander doeleinde gebruiken? Er zijn honderden (tweedehands) winkels waar je kimono kunt halen, maar het verschil in kwaliteit (met name of het nog ‘draagbaar’) is, verschilt enorm. Daarnaast is het dragen van een kimono an sich nogal een kunstvorm op zich waar veel andere accessoires bij komen. Dus om een concreet antwoord te geven, is die informatie wel van belang :)

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 02:55

Zou denk wel een mooie willen als herinnering voor idd misschien op de hangen of in een lijst ofzo, maar misschien ook wel eentje meer richting beetje casual om bijvoorbeeld te dragen naar een conventie ofzo. Hoeft niet helemaal mega traditioneel te zijn.

Malle_meid

Berichten: 199
Geregistreerd: 31-10-21

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:34

Super leuk om te volgen *\o/*

Japan staat bovenaan mijn reis bucket list en ik hoop dat het volgend jaar gaat lukken om te gaan!!

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: [VOLG] Van Utrecht naar Japan, mijn avontuur in 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 05:49

Weet iemand hoe je kaarten voor universal kan kopen. We hebben echt met 3 verschillende creditcard geprobeerd, maar word steeds geweigerd. Zelfs de kaart waarmee we wel kaarten voor teamlabs planet hebben kunnen kopen.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 11:07

Roosje01 schreef:
Weet iemand hoe je kaarten voor universal kan kopen. We hebben echt met 3 verschillende creditcard geprobeerd, maar word steeds geweigerd. Zelfs de kaart waarmee we wel kaarten voor teamlabs planet hebben kunnen kopen.


Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het een buitenlandse creditcard is. Heel erg veel websites hier accepteren geen niet-Japanse creditcards voor welke reden dan ook. Tevens zou ik je wel willen vragen om dit topic niet als tourist/travel topic te gebruiken :) Er is ook een topic over reizen naar Japan ergens op het forum te vinden. Thanks!

Malle_meid schreef:
Super leuk om te volgen *\o/*

Japan staat bovenaan mijn reis bucket list en ik hoop dat het volgend jaar gaat lukken om te gaan!!


Hopelijk gaat het lukken! Welke steden wil je aandoen?