Ziek na sauna bezoek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 10:57

Bij aankomst eerst een smoothie gedronken. Daarna in de zeeklimaat sauna van 40 graden daar een kwartier ingezeten. Toen rustig een douche gepakt en even buiten verder afgekoeld. Daarna de infrarood sauna van 65 graden gepakt voor een kwartier. Rustig afgekoeld met een lauwe douche. Daarna zijn we gaan lunchen met een ranja/fruit achtig drankje erbij. Daarna in de aufguss sauna ongeveer 10 minuten hij was vrij warm koud gedoucht en buiten afgekoeld. Daarna het bubbelbad gepakt. Toen een massage genomen. Na de massage een kop thee met taart gehad. Daarna heel even nog in een geuren sauna gezeten, maar dat viel niet meer zo goed dus vrij snel de rust ruimte in gegaan. Uiteraard tussendoor ook goed water gedronken. :)

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:19

Winged schreef:
Je geeft aan dat je wel voldoende water drinkt. Dat is mooi. Heb je ook wel eens gedacht aan water met toevoegingen? Je zweet namelijk behoorlijk in een sauna. Je lichaam heeft dan ook suikers en zout nodig. Misschien is het verstandig om elektrolyten toe te voegen aan jouw water.

Nogmaals :)

Je kan bijvoorbeeld keltisch zeezout nemen.
Of je even verder inlezen: https://nl.livehelfi.com/blogs/all/alle ... ektrolyten

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:21

Hmm dat klinkt niet als heel vreemd, las dat je een vrij hoog tempo hebt qua rust/sauna maar prima, dat is je lijf gewend dus dat zal niet de oorzaak zijn lijkt me.

Qua eten/drinken lijkt het nu ook niet vreemd. Mis de natrium/elektrolyten in je inname, maar dat kan prima in je lunch hebben gezeten. Dat is het enige wat ik nog kan bedenken om de volgende keer ook nog er bij op te nemen, dus zouten toevoegen.

Zou super zonde zijn dat dit je beperkt in naar de sauna gaan.

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 13:14

Volgende keer ga ik elektrolyten proberen!

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:52

Grappig he, voor de paarden denken we wel aan dit soort dingen (zouten, magnesium enz) en voor ons zelf niet.
Hopelijk is dat de oplossing!

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 15:03

Ja bizar eigenlijk. Ik werd laatst ook voor gek verklaard toen ik perongeluk mijn eigen tandarts controle tegelijk had ingepland met de hoefsmid. Ik heb de hoefsmid laten komen en de tandarts verzet. Dat werd heel raar gevonden. :')

Froukje_J

Berichten: 2222
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:05

Ik ben nu ook al meerdere keren ziek geworden na een bezoek aan de sauna..laatste keer longontsteking opgelopen :roll:

Die keer daar voor voorhoofdsholte ontsteking

Ik hoop dat je snel weer kan genieten van keer saunabezoek

Evelyne79

Berichten: 4007
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:10

Petrichor schreef:
Bij aankomst eerst een smoothie gedronken. Daarna in de zeeklimaat sauna van 40 graden daar een kwartier ingezeten. Toen rustig een douche gepakt en even buiten verder afgekoeld. Daarna de infrarood sauna van 65 graden gepakt voor een kwartier. Rustig afgekoeld met een lauwe douche. Daarna zijn we gaan lunchen met een ranja/fruit achtig drankje erbij. Daarna in de aufguss sauna ongeveer 10 minuten hij was vrij warm koud gedoucht en buiten afgekoeld. Daarna het bubbelbad gepakt. Toen een massage genomen. Na de massage een kop thee met taart gehad. Daarna heel even nog in een geuren sauna gezeten, maar dat viel niet meer zo goed dus vrij snel de rust ruimte in gegaan. Uiteraard tussendoor ook goed water gedronken. :)


De infrarood kun je beter niet na koelen omdat de infraroodstraling in je lichaam dan nog doorwerkt, beter lekker een voetenbadje nemen of inderdaad een drankje of wat eten zodat je lichaam de rust krijgt.
Het bubbelbad na de aufguss sauna vind ik in deze het meest tricky.
Je doucht koud en koelt aan de lucht maar sluit vervolgens het lijf op in warm water.
In een sauna kan een lijf nog zweten, in een bubbelbad sluit je alles op.
De massage daarna kan alles in gang gezet hebben omdat je door massage een afvloeiing van afvalstoffen krijgt.
Ik ben ook een fervent saunaganger, als ik ga ga ik de hele dag en pak ik gemiddeld 10 opgietingen mee allemaal bovenin. Maar ik doe geen bubbelbad en geen massage. Gemiddeld drink ik dan zo'n 3 a 3,5 liter water/ bolerolimonade > ik doe een zakje voor een halve liter in anderhalve liter omdat ik 'm anders te zoet vind. Bolero heeft ook de sportvariant waar extra mineralen in zitten, deze heb ik zelf nog nooit geprobeerd maar ik ken iemand die ook geregeld sauna bezoekt met meerdere opgietingen die dat juist drinkt

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:11

Ik heb drie keer op rij na een sauna bezoek corona opgelopen (zat wel enkele maanden tussen elk bezoek). Het zal wel toeval zijn geweest, maar na de derde keer ben ik er zo klaar mee dat ik sauna's nu ontwijk :+

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:13

Ja wat je zou kunnen proberen is zowiso magnesium slikken. Is dit altijd bij dezelfde sauna of verschillende? Wellicht hangt daar iets in de lucht waar je niet goed op reageerd, schoonmaakproducten of het chloor gehalte?

Hevonen

Berichten: 5639
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:39

vraagje, wat is 'haarpijn'?

Nyaleti

Berichten: 6310
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:17

Mag ik hier even wat vragen?
Ik ga morgen voor het eerst naar een (prive) sauna. Nu las ik al mee in dit topic en is mijn lijf niet de sterkste dus ben ik een klein beetje huiverig. :=

Wat neem je mee naar de sauna en waar moet ik rekening mee houden?
Niet te zwaar eten dus. En ik neem zo'n elektrolyten drankje mee.
We hebben 2 uur en er is van alles, ook infrarood. Weet alleen of er een dompelbad is of dat dit gewoon onder de douche is.
Vriendin gaat wel vaker maar die heeft een top fit lijf en nergens last van. Ik voorkom dingen liever.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:23

Hevonen schreef:
vraagje, wat is 'haarpijn'?

Een naar, pijnlijk gevoel op je hoofd. Tot voor kort kende ik het niet. Het is alsof spiertjes in je hoofdhuid verkrampen.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:26

Lijkt me toch niet gezond die haarpijn.

Evelyne79

Berichten: 4007
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:21

Nyaleti schreef:
Mag ik hier even wat vragen?
Ik ga morgen voor het eerst naar een (prive) sauna. Nu las ik al mee in dit topic en is mijn lijf niet de sterkste dus ben ik een klein beetje huiverig. :=

Wat neem je mee naar de sauna en waar moet ik rekening mee houden?
Niet te zwaar eten dus. En ik neem zo'n elektrolyten drankje mee.
We hebben 2 uur en er is van alles, ook infrarood. Weet alleen of er een dompelbad is of dat dit gewoon onder de douche is.
Vriendin gaat wel vaker maar die heeft een top fit lijf en nergens last van. Ik voorkom dingen liever.


Onderin voelt het minder warm aan dan bovenin. Volg je eigen lichaam/ gevoel. Vind je het niet (meer) fijn ga je er uit, niet kost wat kost een bepaalde tijd vol maken.
Een handdoek om volledig op plaats te nemen heb je nodig, alles wat het hout raakt moet een handdoek tussen vanwege de hygiƫne.
Je kunt als je uit de sauna komt eerst aan de buitenlucht koelen. even geen handdoek om slaan of badjas aan doen, de eerste warmte zo uit je lijf laten gaan.
Probeer een koude douche te nemen maar forceer het niet, eventueel kun je een lauwe douche nemen.
Mocht je nog verder info willen mag je me gerust een pb sturen, dan houden we dit topic on topic voor de topicstarter ;)

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 22:33

Misschien inderdaad het bubbelbad, ik bedenk me net dat ik ook vlekken had toen ik daar uit kwam. Die trokken na een tijdje wel weer weg.

Toevallig dat ik gisteren een keer bij een andere sauna ben geweest. Een vriendin wilde een keer ergens anders heen.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:32

Nyaleti schreef:
Mag ik hier even wat vragen?
Ik ga morgen voor het eerst naar een (prive) sauna. Nu las ik al mee in dit topic en is mijn lijf niet de sterkste dus ben ik een klein beetje huiverig. :=

Wat neem je mee naar de sauna en waar moet ik rekening mee houden?
Niet te zwaar eten dus. En ik neem zo'n elektrolyten drankje mee.
We hebben 2 uur en er is van alles, ook infrarood. Weet alleen of er een dompelbad is of dat dit gewoon onder de douche is.
Vriendin gaat wel vaker maar die heeft een top fit lijf en nergens last van. Ik voorkom dingen liever.

In elke sauna/welness is een dompelbad.
Ik zou fles water mee nemen dat is wel echt belangrijk dat je goed water drinkt! En goed eten is ook belangrijk! Ik wordt altijd snel flauwig in de sauna. 2 uur is niet zo heel lang

belle_boef

Berichten: 10759
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:33

senna21 schreef:
Hevonen schreef:
vraagje, wat is 'haarpijn'?

Een naar, pijnlijk gevoel op je hoofd. Tot voor kort kende ik het niet. Het is alsof spiertjes in je hoofdhuid verkrampen.


Als je op je haar drukt doet het pijn.
Ik heb het enkel als ik de griep heb. Voelt echt naar.

belle_boef

Berichten: 10759
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:35

Nyaleti schreef:
Mag ik hier even wat vragen?
Ik ga morgen voor het eerst naar een (prive) sauna. Nu las ik al mee in dit topic en is mijn lijf niet de sterkste dus ben ik een klein beetje huiverig. :=

Wat neem je mee naar de sauna en waar moet ik rekening mee houden?
Niet te zwaar eten dus. En ik neem zo'n elektrolyten drankje mee.
We hebben 2 uur en er is van alles, ook infrarood. Weet alleen of er een dompelbad is of dat dit gewoon onder de douche is.
Vriendin gaat wel vaker maar die heeft een top fit lijf en nergens last van. Ik voorkom dingen liever.


Slippers. 2 grote handdoeken en 1 kleinere. Flesje water. Vaak een boek. Badjas