Ziek na sauna bezoek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10559
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 08:19

Ik eet inderdaad bewust weinig koolhydraten, wil graag een paar kilo's kwijt. :)

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:21

Oh ja als je al zo die hard ontsuikerd bent dan snap ik dat je niet zomaar even je aanpak omgooit.
Wat is je dagtotaal, red je de 60kh?

Hopelijk vind je qua saunabezoek een andere verklaring voor je klachten :)

Petrichor

Berichten: 10559
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 09:40

Afanaisa91 schreef:
Oh ja als je al zo die hard ontsuikerd bent dan snap ik dat je niet zomaar even je aanpak omgooit.
Wat is je dagtotaal, red je de 60kh?

Hopelijk vind je qua saunabezoek een andere verklaring voor je klachten :)

Ik zit tussen de 50 en 100 kh per dag, dus op zich is dat nog niet héél weinig. :)

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:27

Dat veel of weinig vinden hangt vnl af van ieders persoonlijke perceptie van voeding, dieet en goede (of slechte) nutriënten.
Zeker geen one size fits all, dus ook geen eenduidige oplossingen. Maar mocht je kh arm zijn gaan eten voorafgaand aan je klachten dan zou ik dit in overweging houden als je klachten blijven bestaan.

Hevonen

Berichten: 5639
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:42

Ik neem aan dat het een openbare sauna is, hoe zit het met de hygiëne? Zo'n lekker warme en vochtige omgeving is ideaal voor bacteriën en schimmels. Ook stilstaand water (in een bad of bak) kan makkelijk besmet raken.

Verder, weet je zeker dat je geen koolmonoxidevergiftiging hebt? Melders geven pas bij een bepaald niveau aan, maar daarvoor kan er al veel Co in de lucht zitten en daar kun je flink beroerd van worden.

De plek waar je zit of staat en je eigen gevoeligheid ervoor kunnen voor verschillen zorgen in de symptomen.

Daihyo

Berichten: 88099
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:47

Hoe snel na het eten ben je in de sauna gegaan?
Ik heb dezelfde klachten als ik binnen een uur na eten de sauna in ga. Zeker als het een khd arme en eiwit rijke maaltijd is. Ondanks dat ik eigenlijk altijd wel khd arm eet, neem ik als lunch vaak toch een broodje of lichte salade in de sauna. Dan heb ik er geen last van. En niet teveel eten werkt ook. Als ik echt vol zit is dat meteen een reactie in de sauna.

En hoe lang zit er tussen de sauna's? Ik moet er ook echt genoeg tijd tussen houden, zodat je goed afkoelt en je lichaam rust krijgt. Continu warm-koud-warm-koud vereist veel schakelingen van je lijf en dat kun je ook gaan voelen.

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:48

Ga de volgende keer eens naar een andere sauna en bel de huidige op of er klachten binnen zijn gekomen. Dan kun je externe factoren misschien uitsluiten zoals bvb koolmonoxide.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:50

Als ik naar de sauna ga, doe ik altijd wat Keltisch zeezout in mijn drinkwater. Je zou eens kunnen proberen of dat wat doet? Je zweet niet alleen vocht uit, maar ook zouten en mineralen.
En als het steeds bij dezelfde sauna is, is bovenstaande tip ook een goeie om dat uit te sluiten.

Petrichor

Berichten: 10559
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 11:19

Ik ga alles zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. :)

Er zat ongeveer 1.5 uur tijd tussen de lunch en het sauna bezoek. De keer hiervoor dat ik naar de sauna ging was ik nog niet op dieet en dus ook ziek. Ik gok dus niet dat het van het koolhydraatarme eten komt.

Ik ga inderdaad altijd naar de zelfde sauna, ik heb het idee dat ze altijd heel goed bezig zijn met hygiëne. Het is er altijd fris en loop nooit tegen dingen aan dat ik denk van gadverdamme. Maar goed je weer het nooit, verborgen vuil kan overal zijn.

De tijd tussen de sauna's, meestal pak ik elke sauna tussen de 10 minuten en een kwartier. Daarna douch ik (koud) mijn zweet er af en bij een echt warme sauna neem ik een duik in het dompelbad. Daarna ga ik even 5 a 10 minuutjes bijkomen op een stoel en tussendoor vaak nog een halfuur even lekker op het waterbed. Vaak lassen we ook nog even een koffie/thee pauze in. Gister hebben we 3 uur sauna geboekt en hebben we 5 sauna's gepakt. Waarvan 2 infrarood sauna's (korte en lange golf) een water sauna en 2 droge sauna's. :)

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:01

Kan ook nog van de lunch komen dus.

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:02

Maar heb je nu nog steeds klachten? Of voel je je nu weer goed? Als je echt koortsig/grieperig bent een aantal dagen lijkt het me ook vrij stug dat een dieet dit veroorzaakt. Dat klinkt dan gewoon als een virale/bacteriële infectie van iets.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:06

Petrichor schreef:
Ik ga alles zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. :)

Er zat ongeveer 1.5 uur tijd tussen de lunch en het sauna bezoek. De keer hiervoor dat ik naar de sauna ging was ik nog niet op dieet en dus ook ziek. Ik gok dus niet dat het van het koolhydraatarme eten komt.

Ik ga inderdaad altijd naar de zelfde sauna, ik heb het idee dat ze altijd heel goed bezig zijn met hygiëne. Het is er altijd fris en loop nooit tegen dingen aan dat ik denk van gadverdamme. Maar goed je weer het nooit, verborgen vuil kan overal zijn.

De tijd tussen de sauna's, meestal pak ik elke sauna tussen de 10 minuten en een kwartier. Daarna douch ik (koud) mijn zweet er af en bij een echt warme sauna neem ik een duik in het dompelbad. Daarna ga ik even 5 a 10 minuutjes bijkomen op een stoel en tussendoor vaak nog een halfuur even lekker op het waterbed. Vaak lassen we ook nog even een koffie/thee pauze in. Gister hebben we 3 uur sauna geboekt en hebben we 5 sauna's gepakt. Waarvan 2 infrarood sauna's (korte en lange golf) een water sauna en 2 droge sauna's. :)


Dank voor je toelichting, idd onwaarschijnlijk in dat geval.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:09

Persoonlijk vind ik 5 saunagangen in 3 uur vrij veel maar geen idee of je het altijd zo doet en of dat eerder dus geen nadelige effecten had. Dan kan dat het niet zijn zou je zeggen.
Is deze reactie ontstaan na je corona besmetting? Of ben je na je corona besmetting al een keer naar de sauna geweest zonder klachten?
Je hoort best veel mensen die lang na hun corona besmetting koortsaanvallen hebben, vandaar mijn vraag/trigger. Misschien heb jij geen last van koortsaanvallen maar is een sauna bezoek net even te heftig nog?

Popstra
Berichten: 13846
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:14

Ik zou geeneens meer gaan als ik steeds zo beroerd er van werd...

Petrichor

Berichten: 10559
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 12:34

Op dit moment ben ik gewoon weer goed te pas, gister avond later voelde ik mij eigenlijk alweer goed. :)

Inderdaad had ik dit niet voor mijn corona besmetting (begin dit jaar) ik ben verder eigenlijk helemaal niet echt ziek geweest van de corona, alleen verkouden ook geen koorts of wat dan ook. Het lijk me raar dat dat een oorzaak is, maar goed het kan.

Popstra, idd als dit aanhoud is er voor mij geen lol meer aan naar de sauna. Maarja ik ga al 10 jaar met enige regelmaat naar de sauna (met uitzondering corona tijd) en heb deze klachten nog nooit ervaren. Dus om dan gelijk te zeggen ik ga nooit weer vind ik ook erg jammer.

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:59

Ik herken deze klachten. Echt hondsberoerd. Hoofdpijn, misselijk, klappertandend koud, te beroerd om uit m’n ogen te kijken.

Ben er nooit precies achter gekomen wat dé doorslaggevende factor is (misschien toch het totaal pakketje) maar sinds ik 1,5 liter elektrolytendrank (eentje met zout en suikers) meeneem (en verder water) en regelmatig licht eet/drink (soepje, smoothie etc) plus genoeg rust neem gaat het vooralsnog goed.

chanicha

Berichten: 12186
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:07

De MDL arts raadde mij Aquarius aan, niet AA want daar zit veel suiker in.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:22

chanicha schreef:
De MDL arts raadde mij Aquarius aan, niet AA want daar zit veel suiker in.

Gewone Aquarius bevat zelfs meer suiker dan AA
Aquarius bevat 7,4 suiker en AA 5,4.

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:33

Je lichaam is aan het ontgiften, dat word dus door de sauna versneld.
Alleen luister je niet goed naar je lichaam, vandaar het steeds na een saunabezoek terug komt.
Al die gifstoffen die je lichaam op geslagen heeft, komen er nu uit.
Neem geen pijnstillers oid. Drink voldoende en neem warm water met schijfjes verse gember en citroen.

ASF
Berichten: 60
Geregistreerd: 22-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:34

Vijf rondjes in 3 uur?? Dan heb je toch nauwelijks tijd genomen om je lijf ervan bij te laten komen? Je zit dan al een uur in de cabines (5 x 12 minuten). Ik vind het niet raar dat je lijf daartegen in protest komt eigenlijk.

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:37

Ik heb ook even gekeken (ik gebruik zelf Pocari Sweat), maar het gaat voornamelijk om “isotone” poeder/drank. Aquarius en AA hebben isotone producten in hun assortiment. De rest (hypotone, energy etc) zou ik niet doen.

Petrichor

Berichten: 10559
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 13:37

ASF schreef:
Vijf rondjes in 3 uur?? Dan heb je toch nauwelijks tijd genomen om je lijf ervan bij te laten komen? Je zit dan al een uur in de cabines (5 x 12 minuten). Ik vind het niet raar dat je lijf daartegen in protest komt eigenlijk.

Vind je dat veel? :+ Dat is een uur sauna tegen 2 uur rust, vind dat zelfs nog rustig aan doen.

chanicha

Berichten: 12186
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:46

Brainless schreef:
chanicha schreef:
De MDL arts raadde mij Aquarius aan, niet AA want daar zit veel suiker in.

Gewone Aquarius bevat zelfs meer suiker dan AA
Aquarius bevat 7,4 suiker en AA 5,4.


Misschien meer elektrolyten?
Het is wat de arts zei dus ik heb het niet nagekeken en moet zeggen dat het wel werkt als ik me flauw voel door de hitte.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:58

irryproppy schreef:
Je lichaam is aan het ontgiften, dat word dus door de sauna versneld.
Alleen luister je niet goed naar je lichaam, vandaar het steeds na een saunabezoek terug komt.
Al die gifstoffen die je lichaam op geslagen heeft, komen er nu uit.
Neem geen pijnstillers oid. Drink voldoende en neem warm water met schijfjes verse gember en citroen.

Welnee. Een onuitroeibare mythe uit het alternatieve circuit; dat je je lichaam kan "ontgiften" door middel van allerlei dieten, kuren(waaronder sauna) supplementen, klisma's, ec etc. Onzin.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:02

Petrichor schreef:
ASF schreef:
Vijf rondjes in 3 uur?? Dan heb je toch nauwelijks tijd genomen om je lijf ervan bij te laten komen? Je zit dan al een uur in de cabines (5 x 12 minuten). Ik vind het niet raar dat je lijf daartegen in protest komt eigenlijk.

Vind je dat veel? :+ Dat is een uur sauna tegen 2 uur rust, vind dat zelfs nog rustig aan doen.


Ja dat vind ik ook veel.

"Normaal" 15/20 minuten sauna. 10/20 minuten effectief afkoelen. Dan een half uur rusten, daarna weer voorzichtig met voetenbadje opwarmen je bent zo dus 45/60 minuten per sauna gang bezig. Je hebt er ook nog bij gegeten waarna je eigenlijk weer een tijdje moet wachten voor je de sauna induikt. Je zegt zelf dat er 1,5 uur zat na de lunch voor je weer de sauna inging, dan blijft er eigenljk van de 3 uur maar 1,5 uur over voor de rest.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-11-22 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt