Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eulogy
Berichten: 5754
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:06

You do you natuurlijk, maar ik heb een bodybuilding prep echt overleefd op stevia in m'n havermout en thee en toen was ik toch best wel strak ;) En met mij nog heel veel bodybuilders.
Er is verder ook geen bewijs dat zoetstoffen (tenzij je liters cola light wegdrinkt elke dag) ongezond zouden zijn. Ligt er vooral aan wat je definitie van "gezond" is.
Als je je zoete cravings kunt stillen met light frisdrank of een zoetje in je thee is daar echt niks mis mee.

8nnemiek

Berichten: 43510
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:30

Ligt natuurlijk ook aan welk soort zoetstoffen je gebruikt. Stevia kan ik prima hebben, maar met aspartaam krijg ik flink last van maagzuur. In die zin is het, voor mij dus, niet heel gezond.

Eulogy
Berichten: 5754
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:47

Nee dat is zeker waar natuurlijk! Maar volgens mij ging het vooral om afvallen, want de rest van de post ging vooral over calorieën. Ik zou mijn bodybuilding tijd in z'n geheel ook niet als "gezond" beschouwen trouwens, vooral ook mentaal :+

Ik vind aspartaam vooral niet lekker en krijg er een droge mond van, maar dat schijnt volgens mij wel vaker voor te komen. Stevia vind ik wel oké maar doe tegenwoordig gewoon honing door m'n havermout en verder eigenlijk nooit ergens suiker/honing/zoetstof door.

Nyaleti

Berichten: 6344
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:30

Aspartaam is wel bewezen schadelijk toch? Fijne weet ik er niet van, kan best zijn dat het pas is als jij 8 Cola Zero per dag voor 7 jaar drinkt :+

Ik val wel echt over die zoetstoffen. Het zit o-ver-al in -O-

Eulogy
Berichten: 5754
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:03

Ja als je inderdaad echt jarenlang elke dag hele grote hoeveelheden aspartaam binnenkrijgt, dan pas lijkt er een link met bepaalde types kanker te zijn geloof ik :+ Maar dan moet je dus echt liters light frisdrank per dag drinken of zo. Tenzij er in de tussentijd andere onderzoeken zijn geweest die wat anders zeggen, dat weet ik niet, maar dit was nog niet zo lang geleden inderdaad de conclusie.

Ja vind je? Ik merk dat eigenlijk helemaal niet maar eet relatief veel onbewerkt. In frisdranken, kwark/yoghurt met smaakjes en zo zit het wel vaak inderdaad, maar dat vind ik dan dus niet zo'n issue.

Supervixen

Berichten: 12981
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:17

Mensen maken het zo moeilijk voor zichzelf heb ik het idee.
Uiteindelijk weet je toch ook wel dat het niet aan die boterham ligt die je een keer extra eet, maar aan die reep chocola, de wijn, de chips en de koekjes die je extra op een dag naar binnen werkt?
Ik ben echt van doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.
Gewoon een ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten en een koekje of stukje chocola bij de thee. Met een tussendoortje bedoel ik dan niet een heel stuk taart natuurlijk, maar een banaan ofzo.
En ben je geen ontbijter dan eet je wat later.
Als je daarbij genoeg beweegt op een dag en een paar keer flink sport per week is er vrij weinig aan de hand.
Zo blijf ik al sinds mijn 20e op een redelijk stabiel, gezond gewicht. Ben nu 43.
Daar zijn toch geen moeilijke dingen als watervasten, IF, kh arm, of weet ik veel voor nodig?

En wat eulogy zegt, meer verbranden dan je naar binnen werkt als je wat gewicht kwijt wilt. Dat zal op een enkele uitzondering na prima werken.

Anoniem

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:06

Stabiel is mooi natuurlijk. Maar als je (flink) overgewicht hebt ben je niet op zoek naar dingen die je op gewicht houden.

Als je op een gezond gewicht zit is jouw levensstijl hartstikke passend uiteraard.

Miran

Berichten: 4476
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:14

Met die levensstijl kwamen er bij mij steeds meer kilo’s bij. Het was echt niet dat ik ongezond at. Ik kon dan ook bijna de hele lijst met insuline resistentie afvinken.
Ik vergelijk het maar met de paarden, mijn Haflinger kan ik ook niet hetzelfde voeren als een Engels volbloed. Mensen onderling verschillen ook.

Nyaleti

Berichten: 6344
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:15

Ja maar SuperVixen, jij rent ultra xxl marathons :+

Lente, als je flink overgewicht hebt (en gezond bent) dan heb je ook geen moeilijk dieet nodig. Dan schrap je eerst je frisdrank of vervang je een bak chips voor iets gezonds, of wat dan ook.

Maar die lastige dieten komt ook wel door social media denk ik. Het is helemaal in om koolhydraatarm, vegan, suikervrij, IF weet ik het wat te doen. Terwijl enorm veel mensen die willen afvallen, inderdaad al veel baat hebben bij simpele eetswitches. Ben je daarna op een 'gezond gewicht' kun je gaan fine tunen.
Of bijvoorbeeld op je werk: je hebt het er over dat je gezonder wilt gaan eten en krijgt meteen 3 verschillende leefstijlen / diëten aangeboden want dat werkt echt het beste.

Ik ben ook zo iemand tho :') tijd te veel en vind het ook leuk om me in voeding en lastige dieten te verdiepen. Maar ondertussen hou ik veel van frisdrank en m'n bakje chips 's avonds :+

Fly_high

Berichten: 3327
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:39

Nyaleti schreef:
Lente, als je flink overgewicht hebt (en gezond bent) dan heb je ook geen moeilijk dieet nodig. Dan schrap je eerst je frisdrank of vervang je een bak chips voor iets gezonds, of wat dan ook.


En als het "iets gezonds" een bakje nootjes of amandelen is kom je dan toch nog meer aan :+

Beetje flauwe opmerking, I know ;) maar afvallen heeft gewoon niets met "gezond eten" te maken, puur minder eten. Je kunt afvallen met Dorito's en chocola in je dieet en aankomen met boerenkool smoothies, avocado en ander suikervrij spul zeg maar.

Aantal eetmomenten per dag, samenstelling van je maaltijden, wel of geen snoep, exacte macro's etc bepalen over het algemeen slechts in hoeverre je dieet vol te houden valt voor jou, maar doen niets met lichaamsgewicht aan zich. Binnen de grenzen van gezond verstand uiteraard, enkel van suiker of enkel van eiwit proberen te leven is sowieso allesbehalve gezond (en in het geval van eiwit best snel dodelijk ook nog).

En ja mensen met gezond gewicht zullen vast hele diverse dieten en leefstijlen hebben (en deze dan ook aan anderen willen aanraden) want het is gewoon erg persoonlijk. De een moet zich volproppen met paar kilo ruwvoer en de ander eet liever in een klap iets calorierijks, de een eet graag 6x op een dag en de ander liever slechts 2 of 3 en ga maar zo door. Terwijl zulke patronen over het algemeen juist weinig uitmaken voor het wel of niet gezond vraagstuk.

Ik snap dan ook Supervixen haar punt wel, ook al is mijn persoonlijke invulling van "gewoon normaal eten" juist heel anders :Y)

Eulogy
Berichten: 5754
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:44

Miran schreef:
Met die levensstijl kwamen er bij mij steeds meer kilo’s bij. Het was echt niet dat ik ongezond at. Ik kon dan ook bijna de hele lijst met insuline resistentie afvinken.
Ik vergelijk het maar met de paarden, mijn Haflinger kan ik ook niet hetzelfde voeren als een Engels volbloed. Mensen onderling verschillen ook.

Maar dat kan niet, je komt alleen aan als je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je er verbrandt, uitzonderingen daargelaten (en ja, dat zijn echt uitzonderingen).

Allerlei hypes zoals IF, koolhydraatarm, hele dagen vasten... Komen er meestal gewoon op neer dat je minder calorieën binnenkrijgt. Dat kun je ook doen zonder die hypes, maar dan moet je wel heel eerlijk en transparant kijken naar wat je binnenkrijgt en wat je verbrandt. Veel mensen die 'normaal' eten krijgen gewoon teveel calorieën binnen, bewegen veel te weinig (dat sowieso, ook mensen zonder overgewicht) of eten de hele week 'gezond' en gaan in het weekend zwaar over de schreef.

Nou ja, eens met supervixen dus. Mensen maken het zichzelf veel te moeilijk imo en diëten houden mensen vrijwel nooit vol op de lange termijn. Het aanpassen van je levensstijl en je voedingspatroon wel.

Vind het trouwens wel jammer dat dit topic nu vooral over afvallen gaat. Daar zijn al zoveel topics over en was volgens mij ook niet voornaamste doel hier.

Miran

Berichten: 4476
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:12

Je krijgt je calorieën op een andere manier binnen, waardoor je ze ook anders gaat verbranden en je suikerspiegel gelijkmatiger blijft.
Juist door puurder te gaan eten voel je zelf ook beter wanneer je voldaan bent. Het is dus ook juist een verandering in leefstijl, bewustwording wat je doet en wat voor invloed welk voedsel heeft op je lichaam.
Het gaat echt niet alleen om chips en snoep weg laten om af te vallen, het gaat erom hoe je metabolisme werkt. Ik snoepte amper, at wel 3 stuks fruit en brood. Nu ik dat vervangen heb voor een handje bosvruchten en veel groente merk ik flink verschil. Ook qua buikklachten en huid. Chips, koek en snoep at ik weinig, dat weg laten maakte niet echt verschil.

Eulogy
Berichten: 5754
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:16

Dat je je beter voelt en dat dit misschien beter voor jou is/werkt, kan ik me goed voorstellen. Maar als je puur naar calorieën gaat kijken, krijg je nu waarschijnlijk gewoon minder calorieën binnen dan voorheen (en daarom val je af).

Bovendien: met een 'beter' voedingspatroon en minder pieken in je suikerspiegel is het vaak ook gewoon zo dat je sneller en langer vol zit, dat je je energieker voelt, bewust en onbewust meer beweegt en minder snaait. Al die dingen helpen bij het meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt, en zijn dus zeker een argument als je graag wol afvallen. Maar het feit dat je daarmee minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt is nog steeds de enige reden dat je afvalt.

amco
Berichten: 46
Geregistreerd: 02-06-20
Woonplaats: Belgie

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:01

Sorry dat ik hier zo binnenval, ik lees normaal stil mee, maar wil hier wel even op inspringen. Het is inderdaad een feit dat je afvalt als je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt, maar let hierbij op met extreme verschillen. Dat zorgt er namelijk voor dat je overgaat op een soort van overlevingsmodus waardoor je, als je weer ‘normaal’ eet, je sneller terug zal bijkomen omdat je lichaam alle verloren reserves terug wilt aanvullen. Vergeet ook niet dat voeding brandstof is, dus ga niet extreem sporten zonder je lichaam deze voeding te geven. Zoals ook reeds aangegeven, voor vetverbranding is inderdaad een actief leven beter dan 1uur per dag naar de sportschool te gaan. Wandelen, de trap nemen, zwemmen, … Zorg dat je de aanpassingen kan volhouden en niet in extremen vervalt.

Fly_high

Berichten: 3327
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:26

De overlevings oftewel spaarmodus is juist een urban legend :+

Na ja het slaat op lichamelijk niveau pas aan als je daadwerkelijk aan het verhongeren bent, niet zomaar omdat je ff minder eet.

Gewichtstoename na crash diëten heeft te maken met het feit dat men dan onopgemerkt nog meer dan normaal gaat eten om te compenseren voor het hongergevoel.

Miran

Berichten: 4476
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:05

Natuurlijk zal ik af vallen omdat ik nu minder calorieën binnen krijg en zal ik dat eerdaags weer wat moeten uitbreiden. Afvallen is alleen niet perse het doel van koolhydraat arm eten.
Ik heb dus mijn levensstijl aangepast, waardoor ik mijn lichaam voeding geef ipv vulling, bewust na denk over wat ik eet. Niet als tijdelijk dieet dus, en ook vanwege lichamelijke klachten. Ook bijv minder koffie maar wel bewuster genoeg drinken.
Als ik kijk naar de titel lijkt mij dat waar dit topic over gaat, niet over de discussie of de manier waarop een ander zijn levensstijl aanpast een hype is of niet. Idem de vega discussie. In mijn ogen stap je in zo’n topic om elkaar te inspireren en te steunen in plaats van de levensstijl waar een ander z’n best voor doet, profijt van heeft en blij van wordt af te kraken.

Polarize
Berichten: 763
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 00:26

Ik ben juist totaal niet gefocussed op calorieën, moet alleen opletten dat ik genoeg binnen krijg, want ik kan het me niet echt veroorloven om af te vallen. Maar ik vind het nog wel vrij lastig om en genoeg calorieën binnen te krijgen om op gewicht te blijven/iets aan te komen, en ook gezond te eten. De wat meer calorierijke snackjes zoals nootjes etc. kan ik niet echt hebben om de calorieën aan te vullen buiten maaltijden om, ik kan heel slecht over dingen die hoger zijn in vet. Ik probeer nu wat eiwitrijker te eten om zo toch wat gewichtverlies tegen te gaan. Het is niet heel extreem, maar door flink wat stress was ik een paar kilo kwijt en ineens zat ik randje ondergewicht :') en nu dus weer moeite om het her op een gezonde manier bij te krijgen, waar mijn lichaam ook goed bij blijft voelen.

Calorieëen tellen en echt bijhouden moet ik trouwens ook niet gaan doen, mijn hoofd gaat daar dan volledig op focussen en dan word ik gek. Het is de autisme of adhd, één van de twee is daar de dader van :+

Schuur_

Berichten: 4924
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 08:15

Ik heb laatst de docu 'You are what you eat' gekeken op Netflix en dat heeft me toch over het randje geholpen om meer plantaardig te eten. Ik at al 2/3 dagen geen vlees maar wil eigenlijk veranderen naar misschien 1x per week vlees uiteindelijk.

Weet er iemand een website waar toegankelijke vegan recepten op staan met 'normale' ingredienten? Ik woon niet in een stad ofzo dus heb alleen de standaard supermarkten in de buurt. Ik hou wel van het experimenteren trouwens! Voor mij hoeft een gerecht niet per se te lijken op een gerecht met vlees.

8nnemiek

Berichten: 43510
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:20

Ik Google eigenlijk meestal de normale recepten en die maak ik dan vegetarisch of vegan door bv vlees te vervangen voor linzen, bonen, paddestoelen, jackfruit of vleesvervangers, de melk vervang ik door ongezoete sojamelk, kaas door edelgist en creme fraiche door alpro vervangers.

JudithGigi

Berichten: 4286
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:31

Fly_high schreef:
De overlevings oftewel spaarmodus is juist een urban legend :+

Na ja het slaat op lichamelijk niveau pas aan als je daadwerkelijk aan het verhongeren bent, niet zomaar omdat je ff minder eet.

Gewichtstoename na crash diëten heeft te maken met het feit dat men dan onopgemerkt nog meer dan normaal gaat eten om te compenseren voor het hongergevoel.


Je lichaam houdt niet van afvallen en wil na afvallen eigenlijk terug naar het oude gewicht, dan krijg je inderdaad dat heftigere hongergevoel en eet je snel (per ongeluk) de kilo's er zo weer bij. Wordt inderdaad makkelijk verdraaid tot "je komt aan met hetzelfde eten" :D mensen weten het vaak niet of willen het niet weten.

Neemt niet weg dat dit hongergevoel wel echt héél naar kan zijn en je kan laten voelen alsof je flauw gaat vallen als je niet snel wat caloriën naar binnen jast.

Nyaleti

Berichten: 6344
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:54

Schuur, tip voor een website heb ik niet maar het is makkelijker dan je denkt. Begin makkelijk en vervang eerst zuivel en kaas door de plantaardige varianten, focus je nog niet teveel op bv een klein % melk-eiwit in kant en klare producten want dan wordt het wel overweldigend :+

En probeer boodschappen te doen bij een Albert Heijn. Die hebben echt het grootste aanbod aan (betaalbare) vegan opties.

Fly_high

Berichten: 3327
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:08

Maar ze wil vooral van vlees afstappen, niet zozeer van 100% zuivel denk ik :?

Plantaardige kaas past iig niet echt in het kader van gezond eten, het is in 9 gevallen op 10 olie met zetmeel. Je kunt ervoor kiezen vanwege je ethische afwegingen uiteraard maar qua gezond en bewust leven zou ik zeggen gewoon geen kaas en edelgistvlokken als strooikaas-vervanger edelgistvlokken eroverheen :)

Plantaardige alternatieven voor kwark, melk etc vallen qua gezondheid vaak best mee maar hebben ook hele andere macro's dan zuivel (veel kh, weinig eiwit) dus in die zin moet je er ook rekening mee houden als bepaalde hoeveelheid eiwit relevant is voor je sportdoelen.

JudithGigi schreef:
Fly_high schreef:
De overlevings oftewel spaarmodus is juist een urban legend :+

Na ja het slaat op lichamelijk niveau pas aan als je daadwerkelijk aan het verhongeren bent, niet zomaar omdat je ff minder eet.

Gewichtstoename na crash diëten heeft te maken met het feit dat men dan onopgemerkt nog meer dan normaal gaat eten om te compenseren voor het hongergevoel.


Je lichaam houdt niet van afvallen en wil na afvallen eigenlijk terug naar het oude gewicht, dan krijg je inderdaad dat heftigere hongergevoel en eet je snel (per ongeluk) de kilo's er zo weer bij. Wordt inderdaad makkelijk verdraaid tot "je komt aan met hetzelfde eten" :D mensen weten het vaak niet of willen het niet weten.

Neemt niet weg dat dit hongergevoel wel echt héél naar kan zijn en je kan laten voelen alsof je flauw gaat vallen als je niet snel wat caloriën naar binnen jast.


Ja en die honger is ook heel echt en tastbaar :') Ik denk dat men bij "kilo's eraan eten" ook best snel aan koekjes en chips oid denkt terwijl elke dag 1 extra boterham erbij om het hongergevoel te stillen er net zo in speelt.

Nyaleti

Berichten: 6344
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:19

Voor iedereen heeft 'gezond' ook een eigen definitie Fly ;)
Ze vraagt om vegan recepten, niet om vega.

Fly_high

Berichten: 3327
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:43

Dan is mijn advies in ieder geval om a) die overstap geleidelijk te laten verlopen door eerst enkel vlees weg te laten b) geen kaasvervangers te eten maar meer focussen op recepten die van oorsprong vegan zijn (denk richting Thaise curry, falafel met hummus oid).

Volledig vegan en tegelijk gezond eten vraagt om best getrainde maag en darmen om tegen al die peulvruchten en alleen al volume aan ruwvoer te kunnen, in een klap van traditioneel dieet naar zoiets overstappen wordt geen leuke ervaring vrees ik :o Of je komt inderdaad bij de vervangers uit die alleen qua macro's / voedingswaarde enorm tegenvallen tov dierlijk product waar ze op lijken.

Mbt definities van gezond, agree to disagree :) Iedereen mag zijn eigen doelen hebben die op verschillende manieren te realiseren zijn (aankomen vs afvallen vs bepaalde sportprestaties bereiken) maar ongeacht het doel zie ik eerlijk gezegd niet hoe olie met zetmeel verbetering zou kunnen zijn tov kaas (die naast al die vet tenminste rond 30 op 100 gram proteïne bevat). Tenzij vanwege ethische redenen maar dat heeft imo niets met gezondheid te maken (en ik ben mijn hele jeugd wel vegan geweest dus geen vooroordelen wat dat betreft).

Anoniem

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:51

Ik heb die overstap wel vrij vlot gemaakt en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Ik gebruik wel her en der vleesvervangers maar niet standaard. Veel groenten maar niet het gevoel dat ik daarin tekort kom.

Ik kan niet wachten tot mijn merrie er is trouwens. Dat wordt weer op een hele andere manier wandelen dan met de honden.