Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 09:06

Ze weten het nog niet echt met deze serotype wat de overlevingskans is. Vorige uitbraak van andere type haalden in het eerste jaar de helft het. In de jaren er na overleefden meer schapen het. Maar dat zijn statistieken.
Ik kijk per schaap per dag, zolang ze zelf op staan en blijven drinken hoe het gaat.
Het probleem is dat als schapen een paar dagen niet eten hun hele spijsverteringsstelsel van slag is en ze daar door nog grotere problemen veroorzaken.

Jet

Berichten: 12114
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:20

Janouk, wat heftig dat het jouw schapen ook treft! Ik had het wel al gelezen, maar ik wist niet dat er al zoveel besmettingen waren in deze korte tijd. Wel heb ik ook al gelezen dat muggen dit jaar eigenlijk pas sinds een week/twee weken extra actief zijn, door het vele vocht en het hele warme weer dat we hebben gehad.
Ik hoop heel erg dat er snel een vaccin komt tegen deze variant, het is een verschrikkelijk iets!
En jij heel veel sterkte en maar duimen dat het bij jou hierbij blijft!

chanicha

Berichten: 12203
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:23

Ik zie wel op de site van het nVWA dat het gecentreerd is in de provincie Utrecht he, heel apart.
Hoop dat jullie verder leed bespaard blijft.

janouk
Blogger

Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 11:18

chanicha schreef:
Ik zie wel op de site van het nVWA dat het gecentreerd is in de provincie Utrecht he, heel apart.
Hoop dat jullie verder leed bespaard blijft.


Een kwestie van een paar weken dat heel het land besmet raakt. 5.9.2023 was de eerste melding en het verspreidt zich snel. Vrouwtjes knutten schijnen 2 km per dag te vliegen en 1 x per 4 dagen te steken voor bloed......

Het enige wat echt nu helpt is een paar dagen vorst en koud weer

JoyenUnory
Berichten: 77
Geregistreerd: 19-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:33

Heel veel sterkte Janouk, hoop van harte dat het bij jou bij 2 gevallen blijft :knuffel:

Weet er helaas alles van, wij zitten al dik 3 weken in de ellende. Mijn moeder behoord tot één van de 4 bedrijven waar de besmetting als eerste is vastgesteld. Van de 40 dieren die we hadden lopen zijn er op dit moment 7 dood, 15 ziek, 2 hersteld en 16 (nog) zonder symptomen. Na de tropische week van 2 weken terug is het aantal besmettingen sinds afgelopen weekend flink toegenomen.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:08

Wat we hier zien is dat verse wilgentakken er enorm in gaan! Ook bij de zieke ooien. Wij laten sowieso alles buiten lopen omdat ze droog voer niet meer willen eten als ze ziek worden. En de wilg knagen ze de bast af (natuurlijke aspirine), takken gaan op, blad gaat op. Dus misschien nog een tip. Wij zitten op dag 4 en gelukkig nog niks dood, alles eet en drinkt nog ookal zijn ze zo ziek.

Wij hoorden van een collega dat een hoop uiteindelijk dood gaan aan interne bloedingen. Is een grote. Had er al 8 dood en 15 ziek nu nog. Enorm spannend

Koper

Berichten: 30461
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:50

Hoe zit dat dan eigenlijk met de schapen die dit overleven? Bouwen die immuniteit op? Of kunnen ze een volgende keer weer ziek worden?

Sterkte voor iedereen hier met zieke dieren :(:)

juval

Berichten: 13353
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:00

wat een nare rotziekte is het toch. Veel sterkte!! ik hoop dat je andere schapen het bespaard blijft.

janouk
Blogger

Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 15:57

JoyenUnory schreef:
Heel veel sterkte Janouk, hoop van harte dat het bij jou bij 2 gevallen blijft :knuffel:

Weet er helaas alles van, wij zitten al dik 3 weken in de ellende. Mijn moeder behoord tot één van de 4 bedrijven waar de besmetting als eerste is vastgesteld. Van de 40 dieren die we hadden lopen zijn er op dit moment 7 dood, 15 ziek, 2 hersteld en 16 (nog) zonder symptomen. Na de tropische week van 2 weken terug is het aantal besmettingen sinds afgelopen weekend flink toegenomen.



pffff hele dikke knuffel :knuffel: :knuffel:

janouk
Blogger

Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 15:58

Horseloverl schreef:
Wat we hier zien is dat verse wilgentakken er enorm in gaan! Ook bij de zieke ooien. Wij laten sowieso alles buiten lopen omdat ze droog voer niet meer willen eten als ze ziek worden. En de wilg knagen ze de bast af (natuurlijke aspirine), takken gaan op, blad gaat op. Dus misschien nog een tip. Wij zitten op dag 4 en gelukkig nog niks dood, alles eet en drinkt nog ookal zijn ze zo ziek.

Wij hoorden van een collega dat een hoop uiteindelijk dood gaan aan interne bloedingen. Is een grote. Had er al 8 dood en 15 ziek nu nog. Enorm spannend


Hele dikke knuffel :knuffel: :knuffel:

Ik zal zo even wat wilgentakken van de bomen snijden

Mirjam79

Berichten: 1765
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:21

Och wat verschrikkelijk! Wat een waardeloze ontwikkeling met de uitbreiding die zo snel gaat.
Heel veel sterkte...

Babootje

Berichten: 26540
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:25

Wat enorm verdrietig voor iedereen die hiermee te maken heeft. Sterktee!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:35

Horseloverl schreef:
Wat we hier zien is dat verse wilgentakken er enorm in gaan! Ook bij de zieke ooien. Wij laten sowieso alles buiten lopen omdat ze droog voer niet meer willen eten als ze ziek worden. En de wilg knagen ze de bast af (natuurlijke aspirine), takken gaan op, blad gaat op. Dus misschien nog een tip. Wij zitten op dag 4 en gelukkig nog niks dood, alles eet en drinkt nog ookal zijn ze zo ziek.

Wij hoorden van een collega dat een hoop uiteindelijk dood gaan aan interne bloedingen. Is een grote. Had er al 8 dood en 15 ziek nu nog. Enorm spannend

Als interne bloedingen een belangrijke doodsoorzaak is dan zou ik ABSOLUUT GEEN WILGENTAKKEN voeren!
Salicylzuur is een potente bloedverdunner, en vertraagt bloedstolling aanzienlijk.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:52

Kuggur schreef:
Horseloverl schreef:
Wat we hier zien is dat verse wilgentakken er enorm in gaan! Ook bij de zieke ooien. Wij laten sowieso alles buiten lopen omdat ze droog voer niet meer willen eten als ze ziek worden. En de wilg knagen ze de bast af (natuurlijke aspirine), takken gaan op, blad gaat op. Dus misschien nog een tip. Wij zitten op dag 4 en gelukkig nog niks dood, alles eet en drinkt nog ookal zijn ze zo ziek.

Wij hoorden van een collega dat een hoop uiteindelijk dood gaan aan interne bloedingen. Is een grote. Had er al 8 dood en 15 ziek nu nog. Enorm spannend

Als interne bloedingen een belangrijke doodsoorzaak is dan zou ik ABSOLUUT GEEN WILGENTAKKEN voeren!
Salicylzuur is een potente bloedverdunner, en vertraagt bloedstolling aanzienlijk.


Wat ook weer positief kan werken want niemand weet dus niet hoe de bloedingen komen. Als het door teveel stolling komt bv, dat blijft een vraag want we kennen dit type niet. Alles blijft gokken om ze maar in leven te houden. Dit werkt bij ons om de dieren aan het eten te houden, zonder eten gaan ze ook dood. Het zorgt voor betere doorstroming in het hele lijf.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:00

Met alle respect, dat is een onzinnige redenatie.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:01

Kuggur schreef:
Met alle respect, dat is een onzinnige redenatie.


Wat dan precies?

Wintu

Berichten: 3319
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:03

Horseloverl schreef:
Kuggur schreef:
Met alle respect, dat is een onzinnige redenatie.


Wat dan precies?

Bij teveel stolling krijg je geen inwendige bloedingen

Juut

Berichten: 6909
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:03

In 2006 is de blauw tong mijn werk mooi voorbij gegaan...fingers crossed dat het ons nu weer voorbij gaat.
Voor iedereen die nu in de ellende zit: heel veel sterkte. Dit klinkt ronduit gruwelijk...

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:21

Horseloverl schreef:
Kuggur schreef:
Met alle respect, dat is een onzinnige redenatie.


Wat dan precies?

Bij teveel stolling krijg je geen inwendige bloedingen[/quote]

Het is de balans, het kan beide kanten op mis gaan. Maar laat ik het erop houden dat iedereen het voor zich moet weten. Bloedingen weet ik bij 1 bedrijf. Heb het verder nog niet gehoord. Ik durf de dieren erin te vertrouwen dat ze het weten. En omdat ze het eten, en het eten en drinken een kriem is om het ze te laten doen, vind ik het goed.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:37

Horseloverl schreef:
Kuggur schreef:
Met alle respect, dat is een onzinnige redenatie.


Wat dan precies?

Als (áls) er een verhoogde kans is op inwendige bloedingen, dan is salicylzuur geven altijd gecontraindiceerd.
En als je het over balans wil hebben, bij zo'n risico is de zaak al uit balans, en salicylzuur brengt dat verder uit balans.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:47

Horseloverl schreef:
Kuggur schreef:
Met alle respect, dat is een onzinnige redenatie.


Wat dan precies?

Als (áls) er een verhoogde kans is op inwendige bloedingen, dan is salicylzuur geven altijd gecontraindiceerd.
En als je het over balans wil hebben, bij zo'n risico is de zaak al uit balans, en salicylzuur brengt dat verder uit balans.[/quote]

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om een discussie te beginnen hierover. Zolang ze eten ben ik blij. Laat het hier graag bij en lees verder mee.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 00:02

Ik zou je toch op het hart willen drukken, als je mij niet gelooft, je eens in te lezen hier over.
Je reactie op een raad wat betreft een mogelijk gezondheidsrisico is vreemd. Struisvogelachtig.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 00:56

Kuggur schreef:
Ik zou je toch op het hart willen drukken, als je mij niet gelooft, je eens in te lezen hier over.
Je reactie op een raad wat betreft een mogelijk gezondheidsrisico is vreemd. Struisvogelachtig.


Mag je vinden, heb ervoor geleerd dus weet er aardig wat van :) bedankt voor je raad. Iedereen moet het voor zich weten, ik zou zeggen vooral doen waar je je veilig bij voelt, dat voel ik mij hierbij. En tuurlijk is het niet de bedoeling dat je een volledige boom in je weiland gooit. Wij pakken elke dag of om de dag of om de 3 dagen zelfs 1 tak op een koppel van 20, is er geen behoefte eten ze er ook niet van. Is de tak op geven we ze pas een nieuwe. Dus ik voel me hier volledig oké mee. Het is niet dat ik het dwangvoer. Want dan ben ik inderdaad met je eens dat het gevaarlijk kan zijn.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 01:21

Kuggur schreef:
Horseloverl schreef:
Wat we hier zien is dat verse wilgentakken er enorm in gaan! Ook bij de zieke ooien. Wij laten sowieso alles buiten lopen omdat ze droog voer niet meer willen eten als ze ziek worden. En de wilg knagen ze de bast af (natuurlijke aspirine), takken gaan op, blad gaat op. Dus misschien nog een tip. Wij zitten op dag 4 en gelukkig nog niks dood, alles eet en drinkt nog ookal zijn ze zo ziek.

Wij hoorden van een collega dat een hoop uiteindelijk dood gaan aan interne bloedingen. Is een grote. Had er al 8 dood en 15 ziek nu nog. Enorm spannend

Als interne bloedingen een belangrijke doodsoorzaak is dan zou ik ABSOLUUT GEEN WILGENTAKKEN voeren!
Salicylzuur is een potente bloedverdunner, en vertraagt bloedstolling aanzienlijk.


Ik heb het dus verkeerd gelezen. En net dus ook nagekeken in mn boek. Waar jij het over hebt is salicylzuur, dat is anders dan salicylaten die in de wilg zitten. Gevaar is chemische salicylzuur, dit is een extractie product van de wilg (waar inderdaad maagbloedingen van kunnen komen en wat sterk bloedverdunnend werkt) en acetylsalicylzuur wat je in aspirines zit. Dit kan bloedingen geven. Salicylaten hebben nauwelijks een bloedverdunnend effect en daarom is wilg ook langdurig, zowel humaan als voor dieren, in te zetten als pijnstilling zonder de nevenwerkingen die je wel kan hebben van aspirines, mits je niet overgevoelig bent voor aspirine. Salicylzuur of acetylsalisylzuur zit dus niet in de wilg. Als je er een foto van wil stuur dan even een pb, staat hier namelijk heel duidelijk bij de contraindicaties.

Dus excuus voor mijn wat geïrriteerde antwoorden. Voelde mij even op mijn hart getrapt omdat het gewoon een enorme nare situatie is nu en we er alles voor doen om ze maar op de been te houden. En ik wist dat het wel veilig is. Dus ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 02:03

Geen probleem, begrijpelijk.

Ik wist overigens niet dat daar zo'n groot verschil tussen zat. Ging er een beetje klakkeloos van uit dat het beide sterk bloedverdunnend was.

Succes met de behandeling van je schapen.