hoefbevangen...hoe opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

hoefbevangen...hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:35

bij mijn paard is 1,5 week geleden ernstige hoefbevangenheid geconstateerd. dit was met het blote oog moeilijk te zien omdat ze chronisch kreupel is. aangezien het steeds erger werd (kreupelheid) zijn we alles aandachtig gaan bekijken. een dag later op stal gezet (er moest eerst een andere pony opgehaald worden want ze liep 24/7 buiten en we hadden geen stal meer vrij). toen hebben we haar op vochtig zand laten lopen, en hooi gegeven. een dag later is de DA gekomen. deze heeft pijnstillers gegeven. deze hielpen goed. de smid is ook geweest en kon zien dat ze al eerder bevangen was geweest, vreemd genoeg is dat nooit opgevallen. nu gaat het al stukken maar dan ook echt stukken beter. maar nu is mijn vraag hoe ik haar voeding weer langzaam om kan bouwen zodat ze van de zomer weer op de wei kan, want binnen staan is niets voor haar. dan word ze helemaal gek.

dus hoe kan ik het beste haar eten opbouwen zodat ze weer de weide op kan mits het een tijdje helemaal over is?

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:51

Lees op xxxxx heel stuk over bevangenheid en voeding.
En de bekapping is heel belangrijk!!
Lees je wordt zoveel wijzer heb zelf ook een bevangen pony en beweging is genezing dus op stal is not done.
S6 gr Milena
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-04-06 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

quibbes
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-02-06
Woonplaats: Holten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:30

mijn eigen pony is ook hoefbevangen geweest. Zij mag in de zomer helemaal niet meer op het gras staan. In ieder geval niet langer dan een uurtje. We geven haar veel droog hooi en 4 handjes brokken per dag (behalve als ze aan het werk is geweest). Maar de wei in is veel te gevaarlijk. Te veel kans op herhaling van de ziekte
Die van mij staat nu al de hele dag in de zandbak met een heel klein uitloop stukje waar bijna geen gras op staat.

p0nyl0ver
Berichten: 261
Geregistreerd: 25-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:35

Mijn pony is ook zeer hoefbevangen nu en paar maanden geleden ook. Maar ze staat gewoon op de wei. En de hoefsmid is ook nog niet geweest. En ze loopt op der haren achter bij der hoeven en als ze loopt kan je gewoon der hoeven uitkrabben zo scheef staat het nu!! Vandaar dat ze nooit wil gaan galoperen als ik erop zit!!

betiine
Berichten: 45
Geregistreerd: 17-05-04

Re: hoefbevangen...hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:08

Mijn verzorgfjord is 2 jaar geleden heel erg hoefbevangen geweest. In de zomer krijgt hij helemaal geen brok, alleen af en toe een summer fit koek. Hij staat dan wel dag en nacht in de wei, maar op een kaal stuk. Elke dag krijgt hij dan een klein strookje gras erbij wat al uitgegroeit is, daardoor zit er veel minder eiwitten in. Over dat strookje gras doen ze zo'n 3 kwartier.
En hij word natuurlijk bekapt.

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:09

@ponylover Rijd jij op je paard wat hoefbevangen is?? dit vind ik meer dan dierenmishandeling sorry

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:14

CooLLady schreef:
@ponylover Rijd jij op je paard wat hoefbevangen is?? dit vind ik meer dan dierenmishandeling sorry


Idd, ik las haar reactie nu pas...wat heb ik medelijde met jou paard, de mijne kan zo amper lopen, laat staan dat ik erop kruip, nee, ik ben al blij dat ze nog rondloopt!

Pasterza

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 02:11

p0nyl0ver schreef:
Mijn pony is ook zeer hoefbevangen nu en paar maanden geleden ook. Maar ze staat gewoon op de wei. En de hoefsmid is ook nog niet geweest. En ze loopt op der haren achter bij der hoeven en als ze loopt kan je gewoon der hoeven uitkrabben zo scheef staat het nu!! Vandaar dat ze nooit wil gaan galoperen als ik erop zit!!


Wil jij als de sodemieter die pony van de wei plukken, een hoefsmid/bekapper laten komen en niet rijden!! Tjeumig zeg... zórg eens voor die pony..!

penny-alarm...

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:58

Zoieso een paard dat wat aan zijn benen of hoeven mankeerd moet je niet op gaan rijden te erg dit

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:13

tijdelijk slotje tot ik het een en ander uitgezocht heb.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:32

Ik zal dit topic weer open zetten.
Vriendelijk verzoek om ALLEEN te reageren of de vraag van de topicstarter. Niet op andere posts in dit topic.

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:02

Waarom doe je hem dan weer open ik denk niet dat mensen hun mond kunnen houden als ze zoiets gruwelijks lezen maja wie ben ik..