Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freesialove
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 21:51

Elisa2 schreef:
Van gevoelige zolen gaan ze niet zo lopen en worden ze ook niet kreupel aan 1 been. Het klinkt als een (sorry) flut diagnose in mijn ogen. Heb ook weleens zo,n soort diagnose gehad. Probleem bleek in de rug te zitten. Rug behandeld, nooit meer last gehad.


En wat was het probleem in de rug?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:03

Aan de ene kant: hartstikke fijn dat er niets geconstateerd is...!

Maar ik ben zelf nooit zo'n fan van 'opladen naar de kliniek':
de pessimist zegt, dat het zo'n instinker kan zijn: de adrenaline van de reis, uitstappen bij de kliniek kan de kreupelheid doen verdwijnen. (Maar het probleem uiteraard niet.)

Op zich vind ik 'zuiver aan de longe, katskreupel bij de eerste drafpas onder het zadel' wel om over door te denken.
Heeft de DA naar het zadel gekeken..?
Is de zadelmaker onlangs nog geweest...?

Freesialove
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 06:59

Janneke2 schreef:
Aan de ene kant: hartstikke fijn dat er niets geconstateerd is...!

Maar ik ben zelf nooit zo'n fan van 'opladen naar de kliniek':
de pessimist zegt, dat het zo'n instinker kan zijn: de adrenaline van de reis, uitstappen bij de kliniek kan de kreupelheid doen verdwijnen. (Maar het probleem uiteraard niet.)

Op zich vind ik 'zuiver aan de longe, katskreupel bij de eerste drafpas onder het zadel' wel om over door te denken.
Heeft de DA naar het zadel gekeken..?
Is de zadelmaker onlangs nog geweest...?


Dierenarts heeft er niet naar gekeken.
Het zadel is aangemeten in december door de zadelpasser.
Maar aangezien ze zo dik is? Zou het me niet verwonderen als er iets knelt..

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:31

Word het paard wel correct gereden? Is het recht of juist scheef waardoor er klachten kunnen ontstaan.

Beslaan zou ik niet doen kies dan voor een goede hoefschoen.

Babootje

Berichten: 26382
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:36

Beslaan zou ik wel doen; het is tenslotte het advies van de DA. Wel een goede smid zoeken.
Ik weet niet wat ik moet denken van het onderzoek zelf hoor. Het lijkt me niet erg grondig.
Heb je je filmpjes nog laten zien. Paard was daar zeker duidelijk kreupel.

Elisa2

Berichten: 37442
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:47

Freesialove schreef:
Elisa2 schreef:
Van gevoelige zolen gaan ze niet zo lopen en worden ze ook niet kreupel aan 1 been. Het klinkt als een (sorry) flut diagnose in mijn ogen. Heb ook weleens zo,n soort diagnose gehad. Probleem bleek in de rug te zitten. Rug behandeld, nooit meer last gehad.


En wat was het probleem in de rug?



Het was heel simpel een rug die vast zat bij de lendenen door een rare beweging die het paard gemaakt had.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:32

Babootje schreef:
Beslaan zou ik wel doen; het is tenslotte het advies van de DA. Wel een goede smid zoeken.
Ik weet niet wat ik moet denken van het onderzoek zelf hoor. Het lijkt me niet erg grondig.
Heb je je filmpjes nog laten zien. Paard was daar zeker duidelijk kreupel.


Goh, als je niet overtuigd bent van de wijze van onderzoek en diagnose, zou ik verwachten dat je ook niet blind vaart op het advies.

Hoefschoenen ipv beslaan lijkt mij het overwegen waard. Wil de smid vast ook in meedenken.

Cinnepin

Berichten: 8943
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:34

JorineV schreef:
Babootje schreef:
Beslaan zou ik wel doen; het is tenslotte het advies van de DA. Wel een goede smid zoeken.
Ik weet niet wat ik moet denken van het onderzoek zelf hoor. Het lijkt me niet erg grondig.
Heb je je filmpjes nog laten zien. Paard was daar zeker duidelijk kreupel.


Goh, als je niet overtuigd bent van de wijze van onderzoek en diagnose, zou ik verwachten dat je ook niet blind vaart op het advies.

Hoefschoenen ipv beslaan lijkt mij het overwegen waard. Wil de smid vast ook in meedenken.



Ja want bokkers die het paard niet gezien hebben weten het beter dan een da :j

Babootje

Berichten: 26382
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:44

Cinnepin schreef:
Ja want bokkers die het paard niet gezien hebben weten het beter dan een da :j


Hoefschoenen pushen is ook zeker niet het advies van de DA.
Iedereen weet inmiddels wel dat hoefschoenen meer kwaad doen als goed, dus daar zou ik zeker niet aan beginnen.

Het kreupelheidsonderzoek dat de DA van TS heeft gedaan lijkt niet heel grondig (in ieder geval niet standaard). Maar misschien dat de TS niet alles heeft verteld.

Cinnepin

Berichten: 8943
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:46

Misschien had het zeker grondiger gekund hoor, daar ben ik mee eens, maar ik krijg wat irritatie van de zogeheten adviezen van bokkers die het paard niet gezien hebben en geen da zijn...

Babootje

Berichten: 26382
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:57

Freesialove schreef:
Dus.
Vandaag naar de kliniek geweest.

Zaterdag tijdens het longeren, loepzuiver. Ik dacht, de dochter kan misschien toch eens rijden. Eerst 20 min gestapt. Eerste pas draf onder zadel =stokkreupel linksvoor.
Dus ik was al voorzien en had het zadel mee naar de kliniek

Vandaag in de kliniek liep ze niet kreupel. Die DA vond haar wel wat stijf op de 4 benen. Maar niks opvallend.
Op het zachte iets gevoeliger, maar niks buiten proportie. Onder het zadel geprobeerd. En ook daar wel af en toe stappen onregelmatig, maar ook zuivere passen.
Geen gevoeligheden aan het been, nergens warm of verdikt.

(Wat jullie misschien niet zien is dat ze zo ongeveer 150kg te zwaar is voor een C pony van 137 cm) dus misschien hoefbevangen?

Foto’s genomen, met haar voorgeschiedenis ook van het kootbeen. Niks op te zien.

DA raadt ons aan om vooraan te beslaan, want ze heeft dunne zooltjes en is best gevoelig op haar zolen.
Ze moet ook afvallen, want daardoor loopt ze achteraan heel wijd. Dus geen grasweide meer, beperkter hooi en suikerarm krachtvoer.

Al bij al een positieve diagnose denk ik dan..


Zijn er buigproeven gedaan zowel voor en achter en lage en hoge?
Zijn er foto's genomen van alle 4 de voeten /onderbenen?
Onder het zadel is ze kreupeler. Heeft de DA de rug goed onderzocht? Heeft de DA haar onder het zadel beoordeeld?

Ijzers lijken me een prima keuze. Stijfheid kan door spierbevangen komen door teveel suiker.
Je zou daarvoor Glucobalance kunnen geven. Dat geeft goede resultaten.

Als voorijzers en afvallen niet voldoende resultaat geeft zou ik een second opinion doen bij een andere DA met een andere blik.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:00

Neh . Dit is niet de goede diagnose. Heb je het filmpje ook laten zien aan de da ?

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:17

Absolem schreef:
Neh . Dit is niet de goede diagnose. Heb je het filmpje ook laten zien aan de da ?


Mag ik zo vrij zijn om vreselijk hard te lachen om jouw botte bewering dat het niet de goede diagnose is.
Jij hebt dan vast ook de juiste diagnose, had dat eerder gemeld dan had TS niet langs de dierenarts hoeven gaan.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:36

CharleyT schreef:
Absolem schreef:
Neh . Dit is niet de goede diagnose. Heb je het filmpje ook laten zien aan de da ?


Mag ik zo vrij zijn om vreselijk hard te lachen om jouw botte bewering dat het niet de goede diagnose is.
Jij hebt dan vast ook de juiste diagnose, had dat eerder gemeld dan had TS niet langs de dierenarts hoeven gaan.


Eenzijdig kreupel en dan de diagnose op dunne zolen gooien ? Laat mij niet lachen bedoel je. Dit is gewoon onkunde. Ik had dit niet geaccepteerd als antwoord hoor. Gaat mij niet wijs maken als een pony rad was en opeens kreupel is dat het dan door dunne zolen komt. Dan had die pony constant kreupel moeten zijn .

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:43

@ Absolem: misschien wijs om de betreffende dierenarts te bezoeken en hem/haar een korte stevige bijscholing te geven. TS kan ook nog wel een correcte diagnose gebruiken dus grijp je kans en help haar.

Earth

Berichten: 7936
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:57

Nja ergens snap ik wel wat Absolem bedoelt, alleen is het een beetje bot :+

Het is wel vreemd dat de pony echt niet goed loopt en bij de dierenarts wel. Dat kan ook komen door de adrenaline.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:31

De pony was gevoeliger op een zachte ondergrond. Bij dunne zolen verwacht je eerder dat ze gevoeliger zou zijn op de harde bodem. Gevoeliger op zachte ondergrond doet denken aan bewegingskreupelheid. Eventueel een probleem met spieren, pezen, of ligamenten. Mss is het verstandig om echo's te laten maken. En in ieder geval voorlopig geen ijzers onder leggen.

Elisa2

Berichten: 37442
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:37

Cinnepin schreef:
Misschien had het zeker grondiger gekund hoor, daar ben ik mee eens, maar ik krijg wat irritatie van de zogeheten adviezen van bokkers die het paard niet gezien hebben en geen da zijn...


Misschien hebben die ervaring met zogenaamde vage beweringen van de DA met wat het zou kunnen omdat ze het eigenlijk ook niet weten?

Niet doen alsof alle DA's zo heilig zijn, en het is ook geen schande..ze weten niet alles. Ze kunnen wel zaken uitsluiten..soms is het vrij lastig om de vinger op een vage kreupelheid te leggen.

Freesialove
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-03-24

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 15:20

Aan iedereen, dank voor het advies.
Heel fijn dat jullie allemaal zo bezorgd zijn.

Mijn laatste bericht was niet zozeer als vraag of de DA juist zit of niet. Ik heb ook niet aangegeven dat ik de diagnose van de dierenarts niet vertrouw denk ik?
Ik kies ervoor om het advies van de DA op te volgen. Aangezien zij hiervoor gestudeerd heeft en naar mijn inziens geen half onderzoek heeft uitgevoerd.
Misschien ook nog even ter aanvullende info: er stonden 6 studenten DA mee te kijken, die allemaal dezelfde mening hadden.
Dus ik denk niet dat dit een vluchtige diagnose is.

We gaan vooraan beslaan, glucobalance geven, op een zanddweide zetten en fiberforce geven in plaats van het suikerrijke krachtvoer dat ze nu krijgt.
Indien het niet verbeterd zullen we zeker verder zoeken. De DA vroeg dan ook om haar op de hoogte te houden als er al dan niet verandering optreed.

Dankjewel voor al jullie bezorgde reacties en welbedoelde advies.

Babootje

Berichten: 26382
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:36

Zo te horen is je pony bij jou in goede handen. We maken hier op bokt vaak genoeg mee dat mensen vragen stellen en vervolgens nooit de stap naar de veearts maken. Dus wat dat betreft +:)+
Het onderzoek was wat afwijkend wat ik in ieder gewend ben in Nederland welteverstaan. Dus vandaar mijn vragen. Maar wellicht zit je DA gewoon op t goede spoor. Wij waren er niet bij natuurlijk. :D
Ik ben wel benieuwd hoe het je pony vergaat met deze maatregelen. Je bent het natuurlijk niet verplicht maar ik zou het leuk vinden om hier nog een keer wat over terug te horen.

Freesialove
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 15:39

Babootje schreef:
Zo te horen is je pony bij jou in goede handen. We maken hier op bokt vaak genoeg mee dat mensen vragen stellen en vervolgens nooit de stap naar de veearts maken. Dus wat dat betreft +:)+
Het onderzoek was wat afwijkend wat ik in ieder gewend ben in Nederland welteverstaan. Dus vandaar mijn vragen. Maar wellicht zit je DA gewoon op t goede spoor. Wij waren er niet bij natuurlijk. :D
Ik ben wel benieuwd hoe het je pony vergaat met deze maatregelen. Je bent het natuurlijk niet verplicht maar ik zou het leuk vinden om hier nog een keer wat over terug te horen.


We hebben al wat watertjes doorzwommen met haar, en zouden geen genoegen nemen met een flutdiagnose. Maar lief dat iedereen zo bezorgd is
Ik hou jullie zeker op de hoogte als het beter gaat, of juist niet!

Cinnepin

Berichten: 8943
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:52

Elisa2 schreef:
Cinnepin schreef:
Misschien had het zeker grondiger gekund hoor, daar ben ik mee eens, maar ik krijg wat irritatie van de zogeheten adviezen van bokkers die het paard niet gezien hebben en geen da zijn...


Misschien hebben die ervaring met zogenaamde vage beweringen van de DA met wat het zou kunnen omdat ze het eigenlijk ook niet weten?

Niet doen alsof alle DA's zo heilig zijn, en het is ook geen schande..ze weten niet alles. Ze kunnen wel zaken uitsluiten..soms is het vrij lastig om de vinger op een vage kreupelheid te leggen.


Snap ik, alleen weet ik wel zeker dat ze het niet beter kunnen weten dan een da die het paard gezien heeft, dan geen da die het paard alleen op filmpjes heeft gezien via bokt ;)

Babootje

Berichten: 26382
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:34

Cinnepin schreef:
Snap ik, alleen weet ik wel zeker dat ze het niet beter kunnen weten dan een da die het paard gezien heeft, dan geen da die het paard alleen op filmpjes heeft gezien via bokt ;)


Het is helemaal niet raar om een filmpje van thuis mee te nemen naar de DA en dat nog even te laten zien.
Dat doe ik zelf ook wel als ik het paard thuis kreupel heb. Door de adrenaline en andere locatie kan het soms net zijn dat een kreupelheid minder goed waar te nemen is.
Het is toch informatie die voor een DA belangrijk kan zijn.
Het is ook niet zo, dat de mensen die de filmpjes hier op bokt hebben gezien het dan allemaal verkeerd hebben gezien.

Rubs

Berichten: 520
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:39

De tijdlijn hier vind ik wel een beetje opvallend:

Vorig jaar maar liefst 8 maanden stalrust gehad ivm barstjes achterkootbenen.

Pony was toen nog maar 4

Vanaf 17/3 kreupel

25/3 de osteo

Wat is er tussen 17 en 25/3 met hem gedaan??

2/4 naar de kliniek

Waarom krijgt hij niet wat langer gelegenheid om met rust te genezen, is hij überhaupt goed ingereden en doorgereden, is zijn huidige ruiter kundig, waarom wordt hij gelongeerd terwijl hij kreupel is?
Wat is er tussen 17 en 25/3 met hem gedaan??

Freesialove
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 17:55

Babootje schreef:
Cinnepin schreef:
Snap ik, alleen weet ik wel zeker dat ze het niet beter kunnen weten dan een da die het paard gezien heeft, dan geen da die het paard alleen op filmpjes heeft gezien via bokt ;)


Het is helemaal niet raar om een filmpje van thuis mee te nemen naar de DA en dat nog even te laten zien.
Dat doe ik zelf ook wel als ik het paard thuis kreupel heb. Door de adrenaline en andere locatie kan het soms net zijn dat een kreupelheid minder goed waar te nemen is.
Het is toch informatie die voor een DA belangrijk kan zijn.
Het is ook niet zo, dat de mensen die de filmpjes hier op bokt hebben gezien het dan allemaal verkeerd hebben gezien.


Filmpjes waren op voorhand doorgestuurd naar de kliniek. DA had deze ter beschikking.