[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadiaM

Berichten: 1118
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:21

Paar plekjes geprobeerd?
Hoezo?

Blue_flower schreef:
Is het gras op de foto het gras waarmee je het geprobeerd hebt?

Skessa_
Berichten: 10701
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:25

NadiaM schreef:
Paar plekjes geprobeerd?
Hoezo?

Blue_flower schreef:
Is het gras op de foto het gras waarmee je het geprobeerd hebt?



Wrs omdat het erg kort is voor een grasmasker.

NadiaM

Berichten: 1118
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:43

Oh was zomaar een foto hoor van graasmasker op.
Snap dat je op plekken moet doen met veel gras, heb ik ook gedaan op diverse plekken

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:18

snoopydogy schreef:
Ik ben me aan het verdiepen in het voer voor mijn hoefbevangen pony
Hij staat nu op hooi met weinig er in maar wil hem kwa vitamine of iets blijven ondersteunen maat wil niet te veel er in stoppen

Ik geef Safe&Sound van Dodson &horrel (5%suiker) en Spillers lean&lite balancer, vn ivm lage ijzer waarde

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:38

Mijn shet krijgt alleen maar marstall force naast z'n hooi. Momenteel heeft hij hier voldoende aan. Hij is nu bijna op goed gewicht

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:14

Hier krijgt de shet Slueslimix slobber + oerbalans brok.
Doet ze het goed op.

Julleke001
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:05

Hey allemaal,
In het weekend had ik hier een berichtje gepost dat ik niet goed wist wat doen de DA bellen of niet.
Dit heb ik ondertussen gedaan en hij is langsgekomen. Hij heeft ons pijnstilling gegeven (flamacam, weet niet of ik het juist schrijf :o ).
Jules is al een aantal jaar chronisch hoefbevangen en is ook bekend met IR (hiervoor neemt hij metformax). Hij staat op een zandpaddock en af en toe op een weide met weinig gras en met graasmasker op. Meestal komt hij heel het jaar goed door, maar de laatste jaren gaat het rond deze periode meestal mis. Het lijkt ook elk jaar erger te worden vind ik, en dan net als ik denk van dit kan zo niet langer komt hij er (gelukkig) telkens weer door. Alleen zou ik hem dood graag gewoon heel het jaar goed hebben. Ik kan er ook niet achter komen wat het net is dat hem zo triggert rond deze periode. Dit jaar is de hoefbevangenheid teruggekomen een maand later dan vorig jaar. Ook zijn winterharen verloor hij dit jaar niet zo goed als vorig jaar. Heeft iemand nog ideeën wat ik extra kan doen voor hem? Hij gaat veel liggen om zijn hoefjes te ontlasten en ligt dan met gestrekte voorbenen in de paddock, ik vind het zo ontzettend zielig om te zien.

- Staat op paddock (soms op weide met grasmasker, nu uiteraard niet).
- Krijgt geen extra brok of dergelijke (was aan het denken misschien wat vitaminen bij te geven?)
- Hoeven worden om de 5 weken gekapt.
- Neemt pillen tegen IR.
- En foto's van de hoeven zijn vorig jaar nog genomen en waren oké.
- Ik vermijdt de weide rond deze periode.

Iemand ideeën/tips/adviezen,..

Blue_flower
Berichten: 1939
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:10

Ik zou toch eens echt goed kijken wat je in deze periode doet waardoor het oplaait.

- vaccinaties
- voer
- weide beleid

Etc

Mijn pony's staan niet op gras, maar ze maaien de kantjes onder het draad door. Zelfs daarvan krijgt ze al een harde manen kam.

MarliesV

Berichten: 15245
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:21

Heb je ook al laten testen op PPID?

Als ik het lees, en dan ga ik er geen doekjes om winden, is je pony op en is hem laten gaan misschien een stuk eerlijker dan in leven houden.

Skessa_
Berichten: 10701
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:27

Wat voor hooi krijgt hij en hoeveel?

Julleke001
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-04-24

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:53

Ik was inderdaad wel aan het overwegen om hem te laten testen op PPID gewoon voor de zekerheid dat ook al zeker geen rol speelt.
Ik twijfel de laatste tijd erg veel aan wanneer het nog comfortabel is voor hem.
In de paddock krijgt hij morgens de helft van de hooi baal en s'avonds de andere helft.
Wanneer hij op de wei staat krijgt hij alleen s'avonds een halve baal.
Het hooi is gewoon van de boer (geen voordroog of dergelijke).
Verder van brok geef ik hem niet echt iets, alleen in de winter krijgt hij van pavo (zo die groene brok kan even niet op de naam komen.)

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:58

Hoe is de waarde nu hij op metformine staat? Want meestal doet dit helaas niets voor IR, je hebt ertuglifozin nodig! En dan testen of waardes idd dalen.
Het is geen mysterie waarom die steeds hb wordt want dat komt gewoon door de IR en dat hij op gras staat....
Zeker in deze periode van het jaar is het gras veel te rijk.

Edit: je moet ook Hooi zien te krijgen wat laag in suikers is onder de 10% maar het liefst nog onder de 7,5%. Maar als je niet weet wat de suikerwaarde is van je hooi kun je het beste een uurtje van tevoren weken voordat je het geeft want dan spoei je er 30% van de suikers uit

Julleke001
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:02

Mist schreef:
Hoe is de waarde nu hij op metformine staat? Want meestal doet dit helaas niets voor IR, je hebt ertuglifozin nodig! En dan testen of waardes idd dalen.
Het is geen mysterie waarom die steeds hb wordt want dat komt gewoon door de IR en dat hij op gras staat....
Zeker in deze periode van het jaar is het gras veel te rijk.


In deze periode staat hij niet op het gras. Want dat zou 'de kat bij de melk zetten' zijn of hoe zeg je dat.
Van de metformax dat wist ik niet, ik geef dit nu al 10 jaar denk ik..

Skessa_
Berichten: 10701
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:03

Misschien toch verstandig je hooi ook eens te laten testen op suikers? Je kan het evt nog weken om meer suiker er uit te halen.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:07

[quote="Julleke001"

In deze periode staat hij niet op het gras. Want dat zou 'de kat bij de melk zetten' zijn of hoe zeg je dat.
Van de metformax dat wist ik niet, ik geef dit nu al 10 jaar denk ik..[/quote]

[MD] Metformine => insulineresistentie/EMS

Zie de links in dit topic

VixillHedinn
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-22

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:57

Mijn DA had het over pillen om het suiker omlaag te krijgen, heb nog geen reactie over hoe die pillen heten. Maar hebben jullie ervaring ermee? En hoe heten die pillen? Hoeveel moeten ze hebben? En hoeveel kost het? Ik wil mij evne inkezen erover..

En over mijn andere paard, niemand een tip over wanneer te ontwormen? Pramox? Als je paard HB heeft?

stefanie33
Berichten: 50
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:57

VixillHedinn schreef:
Mijn DA had het over pillen om het suiker omlaag te krijgen, heb nog geen reactie over hoe die pillen heten. Maar hebben jullie ervaring ermee? En hoe heten die pillen? Hoeveel moeten ze hebben? En hoeveel kost het? Ik wil mij evne inkezen erover..

En over mijn andere paard, niemand een tip over wanneer te ontwormen? Pramox? Als je paard HB heeft?


Mijn PPID shetmerrie krijgt het sinds een week of 2 nu. Ik zal morgen even kijken hoe ze ook alweer heten.

Lynn_Nikita

Berichten: 25534
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:31

Op en af en op en af en nu is het afgelopen. Vorige week nog een filmpje gemaakt waarin hij ronddraafde en goed leek te zijn. geen pulsatie meer en leek happy. Liep weer bij de rest.
maar helaas.
Ik heb de bute afgebouwd en gisteren liep hij al wat stijver en vanmorgen weer ontlasten, pulsatie en pijn.

Mijn dochter haar pony wordt om 1400 ingeslapen.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:32

Heel veel sterkte. Het blijft een klote ziekte.

Muze
Berichten: 5323
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:52

Sterkte. Wat is het toch ontzettend klote

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:46

Sterkte

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:35

Bij mijn jonge pony is momenteel een twijfel of ze wat te kort bekapt is of mogelijk licht hoefbevangen.
Behalve stijf/gevoelig lopen en lichte pulsatie in de kootholte bij de voorvoeten zijn er geen symptomen.
Het is geen typische paard voor hoefbevangenheid en ook niet te dik. Ze wordt al suikerarm gevoerd en stond nog op de winterweide wat nu meer zand dan gras is, enige verandering is sinds 2 weken ander hooi.

Uiteraard krijgt ze pijnstilling en staat ze nu op de paddock en heb ik gevraagd bij de stalhouder om arm hooi. Toch wil ik haar voor de zekerheid met een supplement gaan ondersteunen. Welk supplement zouden jullie aanraden?

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:39

Ik zou niks bijgeven persoonlijk. Dat is alleen maar extra balast. Het is een ander verhaal als je weet dat ze bijvoorbeeld mogelijk een magnesium tekort kan hebben oid.

Voor de zekerheid kan je het hooi nog even weken. Heb je hoefschoenen?

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:11

Hooi weken zou ik voor kleine porties wel kunnen doen, maar is geen haalbare structurele oplossing op een pensionstal waar ik niet elke dag kan komen. Al krijgt ze nu sowieso ook weer ander hooi als het goed is.
Hoefschoenen heb ik ook niet, maar kan wel iets van zooltjes krijgen via de bekapper.

Ik vind hoefbevangenheid nog steeds zo onlogisch bij een jong dier wat eerder te schraal is dan te dik en eerdere jaren altijd flink bijgevoerd werd en op volle weides stond.
Misschien het feit dat ze juist deze winter niet op een volle graswei heeft gestaan en er nu op de weide wat sprietjes beginnen te groeien? Mijn hoofd moet het nog even proberen te begrijpen als dit het is :Y) .

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:14

Het is soms ook onlogisch. Maar er zijn zoveel factoren die het kunnen triggeren. Voeding is er maar een van.

Ik weet ook nog steeds niet waarom grietje op het laatst weer bevangen werd. Het was 8 jaar goed gegaan, ik was strikt met haar voeding en dan gebeurt het toch.