FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:04

Wat mij opvalt in deze discussie, is dat er mensen zijn die wijzen op andere dingen (optomingen die verkeerd zijn) en duidelijke misstanden ( blauwe tong) als onbelangrijk afdoen. Alsof die beelden gefotoschopt zouden zijn. Misbruik met welke optoming dan ook. moet worden aangepakt wil de dressuur overleven in wedstrijdverband. Het is absoluut niet interessant of het een Iberisch paard of een KWPNer of welk paard dan ook betreft. Misbruik is gewoon wat het is.

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:47

nikkel schreef:
Wat mij opvalt in deze discussie, is dat er mensen zijn die wijzen op andere dingen (optomingen die verkeerd zijn) en duidelijke misstanden ( blauwe tong) als onbelangrijk afdoen. Alsof die beelden gefotoschopt zouden zijn. Misbruik met welke optoming dan ook. moet worden aangepakt wil de dressuur overleven in wedstrijdverband. Het is absoluut niet interessant of het een Iberisch paard of een KWPNer of welk paard dan ook betreft. Misbruik is gewoon wat het is.


We gaan dus in een cirkel... Wie zegt dat dan? Ik zie dat namelijk helemaal niemand zeggen.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:03

nikkel schreef:
Wat mij opvalt in deze discussie, is dat er mensen zijn die wijzen op andere dingen (optomingen die verkeerd zijn) en duidelijke misstanden ( blauwe tong) als onbelangrijk afdoen. Alsof die beelden gefotoschopt zouden zijn. Misbruik met welke optoming dan ook. moet worden aangepakt wil de dressuur overleven in wedstrijdverband. Het is absoluut niet interessant of het een Iberisch paard of een KWPNer of welk paard dan ook betreft. Misbruik is gewoon wat het is.

Dat zegt niemand, vanaf het begin van het topic zegt iedereen dat een blauwe tong direct uitbellen moet hebben als gevolg.
Zelf deel ik die mening ook, met als extra dat de FEI de kul verplichting van de S&T moet loslaten.

Er gaat nu een discussie wat wel/niet vriendelijk/goed/strak etc is.
Dat staat wat mij betreft naast of een blauwe tong wel of niet kan, iedereen hier is het er mee eens dat een blauwe tong een no go is lijkt mij.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:07

Precies dat c_alsemgeest

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:14

nikkel schreef:
Wat mij opvalt in deze discussie, is dat er mensen zijn die wijzen op andere dingen (optomingen die verkeerd zijn) en duidelijke misstanden ( blauwe tong) als onbelangrijk afdoen. Alsof die beelden gefotoschopt zouden zijn. Misbruik met welke optoming dan ook. moet worden aangepakt wil de dressuur overleven in wedstrijdverband. Het is absoluut niet interessant of het een Iberisch paard of een KWPNer of welk paard dan ook betreft. Misbruik is gewoon wat het is.

Nou, elders op de tiktok van die Lusitano is bijvoorbeeld te vinden dat dat paard al met stang en trens gereden werd toen hij 1 jaar onder het zadel was. 1 jaar!!! In de wereld van dressuur met Lusitano's gaat het allemaal niet zo zachtzinnig aan toe, moet je ook maar net weten. Op het filmpje wat hier gelinkt werd, is dat paard helemaal niet naar de hand toe, maar hij wordt wat langer gelaten omdat hij anders waarschijnlijk niet meer loopt. Prima voor een kopersmarkt van rijke huisvrouwen die toch niet op wedstrijd willen.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:25

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Gaan we nu Iberische paarden die graag achter de teugel kruipen vergelijken met KWPNers? Jullie zien hopelijk toch ook wel dat dit paard niet in aanspanning loopt?

Waarom paarden niet met een losse stang gereden worden is omdat een stang niet bedoeld is als contactteugel. Buiging en lengtebuiging zijn beperkt te bewerktstelligen door een stang door de inwerking. Een stang is pas wenselijk als het paard ver genoeg is dat het zichzelf en het hoofd in een opgerichte positie kan dragen.

Hier werd trouwens beweert dat het kneveleffect veroorzaakt wel erg is en de oorzaak is van de blauwe tongen. En nu wordt dat ineens terug gedraaid? En een doorgeslagen stang niet slecht? Read it again zou ik zeggen.


De oorzaak van blauwe/afgeknepen tongen is (veel) teveel druk op het kandarebit. Door het kneveleffect op de onderkaak drukt het mondstuk op de tong en de lagen, en de kinketting op de kaak. Dat effect heb ik nu al zo vaak uitgelegd en komt nota bene in je eigen bron ook terug. Hoe strakker de kinketting, hoe meer druk.

Wanneer je het kandarebit correct afstelt en met lichte hulpen gebruikt, is er niks aan de hand. Het principe is alsnog dat van een knevel, alleen dusdanig licht dat het paard zijn kaak en tong nog kan bewegen. Je moet gewoon echt goed weten wat je doet (iets dat ook in jouw bron terugkomt), hoe de drukpunten werken en hoeveel jouw druk vermeningvuldigd wordt. En dat is in de meeste gevallen 1:2, soms zelfs 1:2,5 of 1:3. Daar moet je je als ruiter heel erg bewust van zijn.


In mijn link staat:

" Een losse kinketting is niet zo vriendelijk als de meeste ruiters denken. De werking van de kandare wordt bepaald door de kinketting in verhouding met de inwerkkracht van de ruiterhand via de teugel verbonden aan de onderboom.

Doordat bij een losse kinketting de inwerking van de kinketting ontbreekt, hangt de kandare door en vormt een zware belasting voor de paardenmond en tong.

Tijdens de inwerking van de ruiterhand op de kandare zal het paard niet op de juiste manier reageren , waardoor de ruiter harder zal gaan trekken waardoor de kanteling van de stang in de mond van het paard voor enorme krachten in de mond en op de tong zorgt.

Een losse kinketting vergt dus een grotere trekkracht. Hierdoor wordt de kracht op de ketting groter, waardoor de draaiing van de stang groter wordt. Hierdoor wordt de kracht op de kinketting weer vergroot.

Je rijdt je paard dan uiteindelijk op de druk van de kinketting ipv de inwerking van het mondstuk van de kandare op de tong en lagen. De trekkracht moet zich drastisch verhogen om de kinketting te kunnen laten werken.

Hierdoor kun je vaststellen dat een losse kinketting een fijne handinwerking bemoeilijkt. De exacte krachten zijn moeilijk te meten."


Precies andersom dus zoals jij hem stelt.

Ben het ermee eens dat het belangrijk is dat je heel goed weet wat je doet.

Edit: zeg natuurlijk niet dat een te strakke kinketting goed is. Ding moet gewoon goed afgesteld zijn maar zeker niet te los.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 31-03-24 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:30

nikkel schreef:
Wat mij opvalt in deze discussie, is dat er mensen zijn die wijzen op andere dingen (optomingen die verkeerd zijn) en duidelijke misstanden ( blauwe tong) als onbelangrijk afdoen. Alsof die beelden gefotoschopt zouden zijn. Misbruik met welke optoming dan ook. moet worden aangepakt wil de dressuur overleven in wedstrijdverband. Het is absoluut niet interessant of het een Iberisch paard of een KWPNer of welk paard dan ook betreft. Misbruik is gewoon wat het is.


Mij valt het op dat men kennelijk het verschil niet weet tussen een paard die in aanspanning loopt en welke niet. En hoe anders Iberische paarden te rijden en te trainen zijn. (kort versus lang)

Vergelijk gaat dan gewoon niet op, een contactteugel is vriendelijker dan een teugel die steeds klappert. De contactteugel hoort de trens te zijn, niet de stang. Misschien is het handig als we de focus daar naar toe verschuiven. Gewoon, hoe gebruik je een S&T nu correct?

Imo is dat dus contactteugel trens, en dan wel een paard die het bit aanneemt. Geen klapperende teugel en de stangteugel hoort er ontspannen bij te hangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41726
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:38

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:


De oorzaak van blauwe/afgeknepen tongen is (veel) teveel druk op het kandarebit. Door het kneveleffect op de onderkaak drukt het mondstuk op de tong en de lagen, en de kinketting op de kaak. Dat effect heb ik nu al zo vaak uitgelegd en komt nota bene in je eigen bron ook terug. Hoe strakker de kinketting, hoe meer druk.

Wanneer je het kandarebit correct afstelt en met lichte hulpen gebruikt, is er niks aan de hand. Het principe is alsnog dat van een knevel, alleen dusdanig licht dat het paard zijn kaak en tong nog kan bewegen. Je moet gewoon echt goed weten wat je doet (iets dat ook in jouw bron terugkomt), hoe de drukpunten werken en hoeveel jouw druk vermeningvuldigd wordt. En dat is in de meeste gevallen 1:2, soms zelfs 1:2,5 of 1:3. Daar moet je je als ruiter heel erg bewust van zijn.


In mijn link staat:

" Een losse kinketting is niet zo vriendelijk als de meeste ruiters denken. De werking van de kandare wordt bepaald door de kinketting in verhouding met de inwerkkracht van de ruiterhand via de teugel verbonden aan de onderboom.

Doordat bij een losse kinketting de inwerking van de kinketting ontbreekt, hangt de kandare door en vormt een zware belasting voor de paardenmond en tong.

Tijdens de inwerking van de ruiterhand op de kandare zal het paard niet op de juiste manier reageren , waardoor de ruiter harder zal gaan trekken waardoor de kanteling van de stang in de mond van het paard voor enorme krachten in de mond en op de tong zorgt.

Een losse kinketting vergt dus een grotere trekkracht. Hierdoor wordt de kracht op de ketting groter, waardoor de draaiing van de stang groter wordt. Hierdoor wordt de kracht op de kinketting weer vergroot.

Je rijdt je paard dan uiteindelijk op de druk van de kinketting ipv de inwerking van het mondstuk van de kandare op de tong en lagen. De trekkracht moet zich drastisch verhogen om de kinketting te kunnen laten werken.

Hierdoor kun je vaststellen dat een losse kinketting een fijne handinwerking bemoeilijkt. De exacte krachten zijn moeilijk te meten."


Precies andersom dus zoals jij hem stelt.

Ben het ermee eens dat het belangrijk is dat je heel goed weet wat je doet.

Nee, niet precies andersom. Het is en en. Met een te losse ketting heb je druk in mond en de nek, want dat is de plek waar de hefboom het meest inwerkt voordat de ketting wat gaat doen. Met een te strakke ketting heb je druk in de mond en onder de kin, en werkt de hefboom daar het meeste. De drukverdeling tussen nek en kin verandert door de ketting strakker of losser te doen. Daarom is ook die 45°. Dan heb je gelijke druk tussen nek en kin, dus 50-50.

Vooralsnog kun je dan prima de tong afknijpen, want knevelwerking. De ketting los is niet goed, de ketting strak ook niet. Maar alles valt en staat met de hand van de ruiter.

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:53

Bielsje, mijn laatste bijdrage is doorgeschoten. Excuses. Maar alles valt en staat met de hand van de ruiter. Dat laatste is het meest belangrijke in deze.

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:17

nikkel schreef:
Bielsje, mijn laatste bijdrage is doorgeschoten. Excuses.


Absoluut geen excuses nodig hoor! Dit topic, waar volgens mij allemaal paardenliefhebbers zitten die het welzijn echt wel in acht nemen, toont gewoon heel goed aan dat het allemaal vrij subjectief is. Juist daarom is de nuance zo belangrijk, zodat mensen die eventueel "de sport kapot willen maken" (het is puur een gevoel dat ik heb dat die mensen er zijn) niet altijd maar een enorme bijval krijgen op basis van 1 foto die misschien minder zegt dan we denken.

En heel misschien gaan we hierdoor ook wel een beetje snappen dat jureren helemaal niet zo makkelijk is als we altijd denken, je weet het nooit :Y)

Welzijn is belangrijk, voor een blauwe tong mag de bel luiden en daar mag van mij nog wel een actie op volgen. Kan een jury het zien in een proef, dat vraag ik me nog steeds af. En de s&t verplichting heb ik nooit begrepen. Dat Kittel ermee moet rijden is dan een feit, waarom het er bij de Lusitano erin hangt snap ik dan weer niet. Ik hoop van harte dat de "rotte appels" uit de sport verbannen worden, maar ongeveer iedereen op hoog niveau direct als rotte appel zien klopt imo niet en ik hoop dat we dat iets kunnen bijstellen.

Hieperdi
Berichten: 2572
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:26

Hij had misschien een fractie iets meer verbinding mogen hebben maar ik vind dit een veel fijner rustiger beeld hebben dan al die opgefokte paarden die met hun kin op de borst lopen en dan nog niet te spreken over takt fouten. Pre’s hebben vaak een flinke nek en daar moet je ook de ruimte voor geven natuurlijk. Een kwpn’er is weer heel anders gebouwd. Ik blijf erbij dat ik zowiso de iberische paarden meer geschikt vind voor het dressuurwerk dan de nederlands/duitse warmbloeden. Maar ieder zijn eigen mening

Cambionn

Berichten: 829
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:27

Stille meelezer, maar mag ik even inspringen om te zeggen dat ik alle discussies en uitleg in dit topic omrent de inwerking van S&T heel interesant vind? Niet dat ik ook maar in de buurt kom van de kunde om het te gebruiken, maar dat maakt de theorie en discussie niet minder interesant. Waardeer het erg, en dat wou ik ff laten weten :D .

Lukasje
Berichten: 11322
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:33

Hieperdi schreef:
Ik blijf erbij dat ik zowiso de iberische paarden meer geschikt vind voor het dressuurwerk dan de nederlands/duitse warmbloeden. Maar ieder zijn eigen mening



Ze hebben elk hun specifieke sterke punten, en mindere. Maar stellen dat de iberische paarden meer geschikt zijn ??
(En ja, ik ben fan van het ras, heb zelf een lusitano gehad).

Lukasje
Berichten: 11322
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:34

Cambionn schreef:
Stille meelezer, maar mag ik even inspringen om te zeggen dat ik alle discussies en uitleg in dit topic omrent de inwerking van S&T heel interesant vind? Niet dat ik ook maar in de buurt kom van de kunde om het te gebruiken, maar dat maakt de theorie en discussie niet minder interesant. Waardeer het erg, en dat wou ik ff laten weten :D .


Toffe reactie !

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 09:37

Denk dat we het wel eens zijn dat de hand van de ruiter eigenlijk in de meeste gevallen de problemen veroorzaakt. :-)

Leuke reactie Cambion!

Hiererdi:
Het is geen vergelijk, die Lusitano loopt niet op Grand Prix niveau en niet met dezelfde mate van verzameling. Daarnaast is juist zo'n los/ vast verbinding onvriendelijker door de hogere piekmomenten. Als je het wilt vergelijken moet je er een pakken die op hetzelfde niveau met dezelfde aanspanning loopt.

https://www.youtube.com/watch?v=lbsExcRO6-A
Even een willekeurige video van internet gehaald, deze loopt wel met dezelfde aanspanning en op hetzelfde niveau. En kruipt er ook niet achter.

De zwaarte van de hals heeft niks te maken met wel of geen aanspanning, aanspanning komt van achter uit door een paard die het bit aanneemt. Iberische paarden hebben de neiging vaak om er wat achter te kruipen en geen lengte te pakken. Dit "lijkt" vriendelijker, maar dat is het niet..het wordt gewoon door veel mensen niet opgemerkt waar ze het wel zijn bij een Everdale bijvoorbeeld.

Omdat ze korter zijn hebben ze vaak meer talent voor piaffe en passage, maar komen ze vaak wat ruimte in de bewegingen te kort. Ook kan de stap een aandachtspunt zijn. Dus meer talent voor verzameling: Ja meer talent voor een algemene dressuurproef die uit meer bestaat dan dat: Nee.
Op enkele uitzonderingen na, maar net als bij KWPNers en Duitse paarden is het moeilijk om echt het perfecte complete paard te vinden.

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 11:31

Je ziet de laatste jaren wel meer Lusitano's in de internationale sport, maar ze doen zelden bovenaan mee. Ze zijn qua bouw vaak wat compact met een dikke hals en dan ziet het er voor de leek sneller verzameld uit, terwijl het dat niet is. Ze missen te vaak lengtebuiging en dat zie je in de appuyementen terug en ook in de pirouettes komt dat naar voren. Sommige takken van de Lusitanofokkerij kampen met het probleem van slechte ruggen en een onderontwikkelde achterhand.