Nieuwe lichtunits voor rijtuigen en koetsen in de maak

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Nieuwe lichtunits voor rijtuigen en koetsen in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 09:15

http://www.bokt.nl


Als het aan Gert Jan Quellhorst van Carriage Lighting Europe ligt, komt er een nieuwe moderne LED lamp op de markt die in een gewone koetslamphouder past van koetsen en andere rijtuigen.
De lamp, met de naam QRV - Plus, die hij ontworpen heeft bestaat uit 32 krachtige LED's dat over een spectrum van 130 graden geel licht naar voor en rood licht naar achteren straalt, in een unit van 38 millimeter doorsnee, gevoed door een 9 volts batterij en precies in een standaard model koetslamp past.

Volgens de ontwerper is, met zowel links als rechts op de wagen een QRV - Plus lamp, de lichtkwaliteit en dus zichtbaarheid vergelijkbaar met die van een auto, wat de veiligheid voor de menners en hun paarden in het verkeer aanmerkelijk vergroot.
Middels een campagne hoopt Carriage Lighting Europe voldoende startkapitaal binnen te halen om met de productie te kunnen starten.
Laatst bijgewerkt door Gem op 05-02-14 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast + typo

Sabbientje

Berichten: 4728
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Nieuwe, veilige lichtunits voor rijtuigen en koetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:26

Ze bestaan dus nog niet..... Jammer, want bij de titel vermoed je dat ze al te koop zijn.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: Nieuwe, veilige lichtunits voor rijtuigen en koetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:45

Dat dacht ik ook....

Als ze nu ook een een unit met knipperlicht uitvinden.... Valt me op dat veel andere weg gebruikers het richting aangeven niet helemaal snappen soms. Lijkt me ideaal om dan knipperlichten te hebben :D

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:09

Heb de titel even verduidelijkt. Bedankt voor de tip :)

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:10


Sabbientje

Berichten: 4728
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:54


josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:25

Dan moet je dus wel een koetslamphouder hebben........, bij gebrek daaraan voldoen fietslampjes ook, ook rood licht achter en voor kan je wit licht monteren :)

In een ver verleden had ik begrepen dat richtingaanwijzers verboden zijn (men rijd er wel mee enof je kan ze er wel op kopen, maar officieel is het verboden!!).

Zie ook hier:
Voertuigreglementering, permanente eisen wagens:

art. 5.17.55
1. Wagens mogen zijn voorzien van:
a. twee lichten aan de voorzijde;
b. twee achterlichten indien het een wagen betreft waarvan de breedte meer dan 1,50m bedraagt;
c. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
d. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;
2. Wagens mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

art. 5.17.64
1. Wagens mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Wagens mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting (o.a. richtingaanwijzers!).
Was nog een belangrijk artikel vergeten te vermelden:
art. 5.17.65

Wagens mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in artikelen 5.17.51 (verplichte rode reflectoren) en 5.17.57 is voorgeschreven of toegestaan.

Helaas mogen er dus geen richtingaanwijzers op zitten.

GertJanQ
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:52


josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:38

Dan hebben ze ondertussen kennelijk delen van de wet aangepast, het mocht eerder niet.

Odette_

Berichten: 1519
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Wagenborgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:15

Alleen 2 achterlichten als je voertuig breder is dan 1,50?

Ik rij met mijn sulky met 2 achterlichten, omdat ik anders veel te bang ben dat auto's op smalle weggetjes denken dat ik de breedte heb van een fietser in het donker. Daarom heb ik er 2 zodat er een betere inschatting kan worden gemaakt van hoe breed ik met mijn sulky ben.

GertJanQ
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:52

Odette_ schreef:
Ik rij met mijn sulky met 2 achterlichten, omdat ik anders veel te bang ben dat auto's op smalle weggetjes denken dat ik de breedte heb van een fietser in het donker. Daarom heb ik er 2 zodat er een betere inschatting kan worden gemaakt van hoe breed ik met mijn sulky ben.


Ik zou dit inderdaad ook doen, veiligheid voor alles! Kan me niet voorstellen dat je daar een bekeuring voor kan krijgen.

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:55

Volgens mij wordt hier de definitie van WAGENS verkeerd gebruikt. De Nederlandse Regeling Voertuigen geeft als begripsbepaling van Wagens: voertuigen, met uitzondering van motorrijtuigen, aanhangwagens, niet-gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen, fietsen en zijspanwagens, doch met inbegrip van handwagens met motorvermogen;

Kortom, gaat dus niet over Bespannen of Onbespannen wagens. Die begrippen vindt je alleen terug in het RVV 1990. Hier is ook het voeren van verlichting geregeld van deze wagens, vee, ruiters, begeleiders, marscolonnes etc. Aan bespannen wagens worden geen inrichtingseisen gesteld, alleen het verplicht voeren van wit licht aan de voorzijde en rood aan de achterzijde bij nacht en mist.