Korte enquete over pensionstal-wensen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 572
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:02

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Maar voor 450/maand staan ze óók de nacht zonder eten. Dus schiet mij maar lek.

Zonder eten of zonder hooi?
Stro is ook eten.


Niet mee eens als volledig enkel voer. Dit levert bij sommige paarden verstopping op, dus enkel stro om te eten / knabbelen en geen hooi is mijn inziens schadelijk. Je zou een paard hooi minstens moeten aanbieden, niet enkel stro 'want dan heeft hij wat te knabbelen', nee stro is bodembedekking en is geen volwaardig voer.

Miss_Mii21

Berichten: 572
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:03

Nikass schreef:
Stro is in de eerste plaats bodembedekking. En sommige paarden staan noodgedwongen op vlas.
Hoe je t ook went of keert, mensen betalen vaak goud geld voor hun stalling elke maand. Daarvoor zou je minimaal moeten kunnen vertrouwen op een goede basisverzorging;
-schone, lichte stallen met uitzicht;
-elke dag een aantal uren vrije beweging met minimaal één soortgenoot in droge weides of paddock met hooi;
-goede kwaliteit en voldoende hoeveelheid ruwvoer
-vers schoon water (ook daar ontbreekt het soms aan!)
-goede poetsplaats met warm en koud water;
-mogelijkheid om je paard ook in winterse omstandigheden op een veilige bodem te kunnen trainen.


Precies dit.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Korte enquete over pensionstal-wensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 14:52

Nee inderdaad als volledig enkel voer is het niet goed.
Maar een paard dat ook hooi krijgt op een dag staat ook niet volledig op stro...

MyWishMax

Berichten: 25469
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 15:32

Miss_Mii21 schreef:
DuoPenotti schreef:
Zonder eten of zonder hooi?
Stro is ook eten.


Niet mee eens als volledig enkel voer. Dit levert bij sommige paarden verstopping op, dus enkel stro om te eten / knabbelen en geen hooi is mijn inziens schadelijk. Je zou een paard hooi minstens moeten aanbieden, niet enkel stro 'want dan heeft hij wat te knabbelen', nee stro is bodembedekking en is geen volwaardig voer.


Er wordt nergens gezegd als enige voer. Juist aan aanvulling tussen voerbeurten in of gemengd met hooi is het gewoon ruwvoer waarmee de maag gevuld blijft zonder alle calorieën. Daar is het perfect voor. Juist voor iemand die zo gefocust is op niet zonder ruwvoer mogen staan zou je toch moeten weten dat hooi niet het enige ruwvoer is en dat het gaat om maagvulling.

Ik weet ook niet waar volgens jou de Randstad ligt? In de echte randstad is dat wel te vinden alleen je betaalt er flink voor. Een stuk meer nog als er buiten zelfs in de dorpen. De stallen zonder volpension zitten al rond de 400 euro en hoe meer luxe je erbij wilt, al is het dus maar geen diensten hoeven te doen, hoe duurder het wordt. De grond is hier schaars en daarom duur, maar ook hoop andere dingen zijn hier duurder als in andere delen van het land.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:09

Ik krijg de indruk dat op bokt toch voornamelijk de mensen reageren met paarden die gauw te dik worden. Mijn paarden hebben geen "maagvulling zonder calorieën" nodig, maar goed kwalitatief hooi met voedingsstoffen.
Ze hoeven dit niet helemaal onbeperkt te hebben, maar ook geen uren zonder staan.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:15

Maar voor maagzweren en niet zonder eten mogen staan is stro prima. Uiteraard geef je een dun paard ook nog goed rijk hooi bij. Eventueel aangevuld met olie/eiwit/krachtvoer/...

Maar om zo in de nacht een paar uur te overbruggen is prima.

Bij te dikke paarden overbrug je zo overdag ook naast hooi.
Dat is uiteraard bij dunne paarden niet nodig of wenselijk.

Maar stro is niet enkel stal bedekking, maar zeker ook een ruwvoer

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 07:26

Ik heb er geen problemen mee dat als een paard op goed! (want ook daarvan laat de kwaliteit nog al eens te wensen over) stro staat, hij in de nacht een paar uur zonder hooi staat.
Maar als mijn paard als ruwvoer stro gevoerd krijgt, dan haak ik toch wel af.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 08:03

Dat is bij een gewoon paard ook meestal niet aan de orde.
Dat zijn helaas de noodgrepen bij de dikkies om zo zo lang mogelijk te laten eten.

Maar miss schrijft in de nacht zonder eten. Waarop ik reageerde. Zonder eten of zonder hooi.

Staan ze op vlas staan ze zonder eten.
Staan ze op stro dan niet.
En ja de meeste paarden zullen in de nacht een keer hun hooi op hebben. Of je moet hele grote netten mogen hangen.
En dat ze dan eens aan het stro beginnen is gewoon niet erg. Maakt stro ook geen hoofdvoer. En is prima voor de maag als vulling tegen maagzweren.

MyWishMax

Berichten: 25469
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 08:06

Bij vorige discussies vond Miss_Mii21 het absoluut niet oké als een paard maar één uurtje zonder hooi stond ook al was er stro ter beschikking. Er moest continu hooi zijn, anders zouden ze allemaal maagzweren krijgen. Daar is meerdere keren tegenin gegaan dat dat ten eerste niet waar is, maar ook dat hooi niet het enige ruwvoer is dat er bestaat. En als je vindt dat paard nooit zonder ruwvoer mag staan stro ook gewoon voldoet. Plus dat afwisseling qua ruwvoer ook nog goed is, want als je dan toch kijkt naar wat ze ooit in het wild deden was dat ook niet alleen maar gras eten. Juist ook allerlei andere planten en verschillende structuren.

Ik ken ook geen enkele stal die alleen stro als ruwvoer geeft. Het is pas volledig enkel voer als ze helemaal geen hooi of voordroog krijgen, het maakt niks uit als het een aantal uur het enige is wat ze hebben.

Mijn paard is ook niet te dik, maar ik vind stro perfect om tussendoor te laten knabbelen. Dan maakt het ook helemaal niet uit dat hooi tussendoor op is. De hoeveelheid die zij eet en waar zij het goed op doet heeft ze nu eenmaal sneller op en ik wil absoluut niet het grootste gedeelte of volledig uit hangende hooinetten voeren. Dat is ook niet goed voor een paard om continu op die manier te moeten eten.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:34

DuoPenotti schreef:
Dat is bij een gewoon paard ook meestal niet aan de orde.
Dat zijn helaas de noodgrepen bij de dikkies om zo zo lang mogelijk te laten eten.

Maar miss schrijft in de nacht zonder eten. Waarop ik reageerde. Zonder eten of zonder hooi.

Staan ze op vlas staan ze zonder eten.
Staan ze op stro dan niet.
En ja de meeste paarden zullen in de nacht een keer hun hooi op hebben. Of je moet hele grote netten mogen hangen.
En dat ze dan eens aan het stro beginnen is gewoon niet erg. Maakt stro ook geen hoofdvoer. En is prima voor de maag als vulling tegen maagzweren.


Ah op die manier. Ja is helemaal prima dan.