Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:08

Mijn paard was 19 toen ik hem kocht voor recreatie rijden ging prima,maar bij zijn vorige eigenaar ging hij weg omdat hij het actief rijden en wedstrijden niet meer aankon.

_Tarzan

Berichten: 11221
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:31

Mijne was 17 toen ik hem kocht. Helaas wel wat pech gehad met de mijne die inmiddels ook met vervroegd pensioen is, MAAR ik zou het zo weer doen! Dus ik zou als het paardje je past en goedgekeurd wordt het gewoon doen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:36

Voor iedereen die laat keuren: als je een paard van rond de 20 op de foto zet vind je bijna altijd wel iets toch? Welke meerwaarde zien jullie daar in als paard al gewoon jaren gereden wordt zonder problemen?

Getup

Berichten: 8333
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:39

Zou alleen klinisch keuren en gebit goed na laten kijken. Als hij goed loopt , maakt t niet uit of en wat er op n röntgenfoto te zien is.

Als dit jouw droompaaard is; doen.

Je weet , dat hij geen 20 jaar meer mee kan, maar dat is met n 3 jarige ook lastig te voorspellen.

_Tarzan

Berichten: 11221
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:39

Keuren als in klinisch keuren kan ook en dat bedoelde ik in mijn bericht. Klinisch was de mijne helemaal goed.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:45

Ik zou het doen, wel klinisch keuren. Voor mijn vriend ben ik nu ook op zoek in deze leeftijdscategorie

Rubs

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 11:22

Ik zeg doen! Wel klinische keuring, met extra aandacht voor het gebit. Kun je achter zijn geschiedenis komen? Als hij altijd goed heeft gelopen....

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik niet zoveel waarde hecht aan de buigproef.

Mijne (nrps) is 19 en heeft nog steeds de joligheid en werklust van een kleuter, en keiharde benen. Hij was notabene afgekeurd op de buigproef, maar omdat zijn hele geschiedenis bekend was heb ik het risico toch genomen. En ik ben nu al 8 jaar zo blij met dit paard!

Ik ben benieuwd wat je gaat doen, succes met kiezen.

MallyBelly

Berichten: 3546
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 11:44

Als eerste paard, dikke prima, eentje die alles al heeft gezien en lekker doet wat hij moet doen.
Keuren, zou ik zelf niet zo veel meerwaarde aan hechten, maar geen van mijn paarden waren/zijn gekeurd. Dat is dus maar net wat je zelf fijn vind.

Wij hebben nu jongere dieren (door fok) maar hiervoor altijd oudjes, 17+ tot 25+ en met allemaal hele leuke en bijzonder dingen gedaan. Ontzettend van genoten.

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 11:52

Kan op alle leeftijden mis gaan.

Ken te veel mensen die hun paard moesten laten gaan (lang) voordat ze de 15 jaar gehaald hadden.
Natuurlijk gaan oudere paarden vaker wat mankeren. Maar aan de andere kant zijn er ook enorm veel jonge paarden met dingen als peesblessures/ kissing spines/ weet ik het wat.

Voordeel aan een ouder paard is dat ie vaak al zoveel meer gezien en gedaan heeft. En als ie verder gezond is op dit moment, zou ik me geen zorgen maken over de leeftijd.

Eefste

Berichten: 911
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:02

Tja, ouderdom komt met gebreken.. soms.. Soms niet.
Ik zou het wel aandurven. Al moet ik zeggen dat ik bewust voor een jong (3,5jaar) paard ben gegaan nadat ik in korte tijd 2 paarden was verloren. 1 op 24 jarige leeftijd door een ongeluk, de ander was 12 (net gekocht en goed gekeurd) en viel zo dood neer door een hartaanval. Je kunt geen zekerheid kopen.
Ik wilde nu een jonkie zodat ik hele geschiedenis ken.

Als je een klik voelt en je kunt evt extra kosten voor dierenartsen, supplementen enz betalen, zou ik er voor gaan! Kan je nog jaaaaren plezier van hebben

Nienke1979
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:24

Ook ik zou het doen

Mijn eerste bijrijdpaard, die ik bijna beschouw als eigen, had ook al veel gezien en ervaren. Was 24 toen ik hem leerde kennen.
Het stalmanegement begon op een gegeven moment wel een veel actievere rol te spelen
Echt actief rijden heb ik tot zijn 29e gekund en toen was het op.
Helaas afgelopen jaar in moeten laten slapen

Wel zou ik klinisch laten keuren

3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:26

Het hangt gewoon van het paard af. Als ik in mijn eigen omgeving kijk naar paarden van die leeftijd pik ik er zo een paar uit waar ik nog rustig 10 jaar lol van zou verwachten. Zitten er een paar tussen die ik direct oversla en een paar die nog wel zo’n 5 jaar zonder noemenswaardige issues mee kunnen.
Zelf heb ik 17 jaar plezier gehad van mijn eerste paard die tussen de 15-20 jaar werd geschat bij aanschaf. Nooit problemen mee gehad en tot het einde actief gereden, ondanks hij bij de klinische keuring niet goed door de buigproeven heen kwam.

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:36

Heb je wel budget om (structurele) medische kosten/medicatiekosten of speciaalvoer te kunnen betalen?

De kans op extra kosten wordt er niet kleiner op naarmate iets of iemand ouder wordt.

Mijn advies: koop wat je wilt, niet wat je kunt. Spaar dan liever even door voor het aankoopbedrag.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:43

Als het paard je aanstaat en klinisch goedgekeurd wordt voor jouw doel, zou ik het paard niet laten staan om die leeftijd. Je kúnt pech hebben maar het kan ook gewoon zijn dat het paard nog heel wat jaren heerlijk met je kan rijden Accepteer wel dat je het paard niet meer makkelijk zult kunnen verkopen over 4-5 jaar. Maar verder, ik zou zeggen doen, met klinische keuring. Ikzelf heb 2 jaar geleden een 22-jarige gekocht, een grote D-pony die al wel heel wat gedaan had in zijn leven maar nog prima liep. Nu 2 jaar later is hij nog topfit, loopt 3-4 keer per week zowel dressuur als springen als buitenritjes en glimt je tegemoet. Het enige is dat hij wat hoest en daarvoor behandeld wordt, en in de winter goed gevoerd moet worden om afvallen te voorkomen. Maar het is zo fijn een ervaren pony voor mijn dochter te hebben.

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 13:44

Een 1e paard van 20’ jaar is een prima keuze, mits gezond. Ik heb veel geleerd van mijn 1e oudje.
Ik zou wel even navragen welke ervaring dit paard heeft. Een dressuurpaard dat 20 jaar lang vrijwel alleen een bak gezien heeft is mss niet geschikt voor een recreant die graag er (alleen) op uit trekt.
Keuren moet je ieder paard en dan zowel foto’s als klinisch.

horseygirlyx
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 14:38

Boras schreef:
Heb je wel budget om (structurele) medische kosten/medicatiekosten of speciaalvoer te kunnen betalen?

De kans op extra kosten wordt er niet kleiner op naarmate iets of iemand ouder wordt.

Mijn advies: koop wat je wilt, niet wat je kunt. Spaar dan liever even door voor het aankoopbedrag.




Ik ben van plan om sowieso speciaal voer te geven met supplementen. Indien er medicatie nodig zal zijn zou ik dit kunnen betalen. Ik wil dit paard simpel weg omdat ik echt van alle paarden die ik bekeken heb de meeste klik had met haar. Ik heb ook een jonger paard bekeken maar daar had ik simpelweg geen klik mee.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 08:12

Roulette_ schreef:
Toen ik mijn destijds 15-jarige merrie kocht zei mijn instructrice ‘als ze zo gezond deze leeftijd heeft bereikt, gaat ze zo nog 10 jaar mee’.

Eén van mijn vorige paarden heeft probleemloos de 15 gehaald, 1x een koliek gehad en verder nooit iets. Toch heeft ze maar 16 mogen worden. Zware hko aan beide voorbenen. Nooit iets van gemerkt. Ik zag op een gegeven moment dat ze niet lekker liep, 3 dierenartsen zagen het niet. Eenmaal op de foto was het heel duidelijk. Ze mocht met pensioen zolang ze goed genoeg was daarvoor. Dat heeft maar 2 weken mogen duren. De opmerking van je instructrice zal vast voor sommige opgaan maar zeker niet voor allemaal.

TS ik denk dat je je nu een beetje blind staart op het feit dat je een klik hebt met een paard en deze valt binnen budget. Er komen echt genoeg paarden waar je een klik mee zult hebben, dit is niet de enigste.

Babootje

Berichten: 26443
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 08:37

Rubs schreef:
Ik zeg doen! Wel klinische keuring, met extra aandacht voor het gebit. Kun je achter zijn geschiedenis komen? Als hij altijd goed heeft gelopen....

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik niet zoveel waarde hecht aan de buigproef.

Mijne (nrps) is 19 en heeft nog steeds de joligheid en werklust van een kleuter, en keiharde benen. Hij was notabene afgekeurd op de buigproef, maar omdat zijn hele geschiedenis bekend was heb ik het risico toch genomen. En ik ben nu al 8 jaar zo blij met dit paard!


Dus er is een kans dat je paard al 8 jaar kreupel loopt bij jou?

Babootje

Berichten: 26443
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 08:42

HKO kreupelheid wordt vaak gemist doordat dat meestal aan beide voorbenen voorkomt. Het paard gaat dan in de regel korter en stijver lopen.

3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:19

Babootje schreef:
Rubs schreef:
Ik zeg doen! Wel klinische keuring, met extra aandacht voor het gebit. Kun je achter zijn geschiedenis komen? Als hij altijd goed heeft gelopen....

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik niet zoveel waarde hecht aan de buigproef.

Mijne (nrps) is 19 en heeft nog steeds de joligheid en werklust van een kleuter, en keiharde benen. Hij was notabene afgekeurd op de buigproef, maar omdat zijn hele geschiedenis bekend was heb ik het risico toch genomen. En ik ben nu al 8 jaar zo blij met dit paard!


Dus er is een kans dat je paard al 8 jaar kreupel loopt bij jou?

Nou nou, of het paard loopt gewoon wel als een goudhaantje en was door een lompe DA ff kreupel getrokken bij een slecht uitgevoerde buigproef. Ook dat gebeurt he…

Rubs

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:24

Babootje schreef:
Rubs schreef:
Ik zeg doen! Wel klinische keuring, met extra aandacht voor het gebit. Kun je achter zijn geschiedenis komen? Als hij altijd goed heeft gelopen....

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik niet zoveel waarde hecht aan de buigproef.

Mijne (nrps) is 19 en heeft nog steeds de joligheid en werklust van een kleuter, en keiharde benen. Hij was notabene afgekeurd op de buigproef, maar omdat zijn hele geschiedenis bekend was heb ik het risico toch genomen. En ik ben nu al 8 jaar zo blij met dit paard!


Dus er is een kans dat je paard al 8 jaar kreupel loopt bij jou?


Nogmaals, hij heeft geen dag kreupel gelopen, is blij en heeft werklust. Buigproef zegt niet zo veel.

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:25

Ook ik vind de buigproef niet heilig. Mijn vorige paard van 21 die verrekte het gewoon om weg te draven. Ik heb hem tot op het laatst recreatief gereden. Na ongeveer een jaar merkte ik dat hij de dagen erna last had als ik hoger sprong dan een meter. Hij mocht dus niet meer hoog springen van mij. Maar 70 a 80 cm parcours springen, buitenritten van 20 in een snel rondje tussen einde werk en het donker, basis dressuur training, longeren ect. Deed ik allemaal met hem tot het einde.

Mijn huidige paard is afgekeurd op de buigproef op 1 been, rechtsvoor. Na jarenlang gedoe bleek zij pssm te hebben en ze heeft overal last gehad maar nooit aan dat rechter voorbeen. Dat is het enige been dat hoe dan ook altijd fluitend door het leven gaat..

Maar ik vind het wel belangrijk om even te laten checken door de dierenarts. Vooral hart/longen en algehele conditie.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:39

Voor ieder verhaal van een paard dat nog wedstrijdfit op zijn 25ste is, zal er een verhaal zijn van een paard dat volledig op was op zijn 17de.
De enige vraag die jij je moet stellen is of jij dat ziet zitten als eerste eigen ervaring? Het is een senior, aanpassingen in werk en management gaan er sowieso aankomen. Heb je genoeg vertrouwen in je eigen ervaring en kunde dat je dat op tijd gaat zien/aanvoelen?

purny

Berichten: 27562
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 10:17

Ik zou sowieso een goede pot met geld achter de hand houden. Niet alleen op oudere leeftijd is de kans op veel bezoek van de veearts aanwezig maar ook jongere paarden kunnen iets gaan mankeren.

Wat is je doel? Wil je echt gewoon lekker opbouwen en recreatief bezig zijn of wedstrijden rijden?

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Is 18 jaar oud voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 10:31

Mijn 21 jarige heeft buiten de entingen niks extra’s gekost qua dierenarts. Mijn 11 jarige daarna daarentegen wel 2x de aankoopprijs. :o dus dat zegt niks. Maar ik heb ervaren dat het heel snel kan gaan dus als je een paard wilt hebben moet je er eigenlijk wel voor zorgen dat je een duizend of 4 a 5 hebt staan wat je niet “nodig hebt” voor het geval dat. En dat is als je geen koliek operatie wilt. Als je dat wel wilt kun je het verdubbelen of verdrievoudigen… verzekeren wordt vaak genoemd maar dat is met veel haken en ogen en oudere paarden worden uitgesloten…