Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:11

Zo heb ik de moeder van Reus zadelmak gemaakt.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:17

Leuk. Waar vind je zo'n pop?

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:19

Zadelmak maken doe ik ook zelf,ze is dan zover dat er alleen nog maar iemand op moet.
Alleen het inrijden niet.
Heb al een tijdje niet gereden en laat dat ook liever over aan iemand die veel ervaring heeft met in rijden

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:48

Hier ga ik er ook echt niet op als eerste, een vriendin van mij wilt dat evt doen maar we kijken nog wel even hoe hij op alles gaat reageren.

Amadeus had ik ook helemaal voorbereid en die is ingereden door m’n zus, dat was opstappen en weg rijden.

Maar eigenlijk is Joop al mens mak, heb er al meerdere keren zo opgezeten

Afbeelding

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:54

Art_Ificious schreef:
Leuk. Waar vind je zo'n pop?


De sexshop of de carnavals winkel (deze komt van de carnavals winkel want ze heeft haar mond dicht :+ )

Maar ik ging dan gewoon longeren en me de dubbele lijnen aan de slag met die pop er op die lekker alle kante op hing daarna was het echt opstappen en weg rijden ze was nergens meer van onder de indruk.
Dus bij reus zal ze ook wel weer "uit de kast komen" :')

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:57

Hij is al veel rustiger op stal. Heeft nog wel wat stress maar dat hoort erbij. Wel rustig manen en oorhaar geknipt en de staart was aangegeten dus daar ook een stuk eraf en recht geknipt. Groeit gelukkig weer aan.
Afbeelding
En hier ook al eens erover gehangen. Maar ik hem hem zelf gefokt en dan ben je er echt van de 1e seconde bij. Dat vertouwen is dan zo groot, kan er eigenlijk alles mee. En ik sta nog, ik leun niet op hem.
Afbeelding

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:16

Leuk om te lezen hoe iedereen het aan gaat pakken! Mijn zadelmaker heeft me geadviseerd om als het zo ver is een wintec zadel te gebruiken met zadelmak maken en later een ander zadel te zoeken.
Wij zijn nu twee keer bij de rijvereniging geweest voor een horse agility les wat ze eerst erg spannend vond maar uiteindelijk toen ik haar wat meer opdrachten gaf begon ze te ontspannen en vond ze het erg leuk.
Ook heb ik een dekentje aangeschaft, ze staat normaal zonder deken maar ik vind het toch wel handig om achter de hand te hebben.

Afbeelding
Het is echt een pretletter, ook wel een beetje een boefje maar ze tovert iedere keer een glimlach op m’n gezicht <3

_Lente

Berichten: 307
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:22


StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:38

Christel1, die toet van haar ziet er ook lief en gezellig uit <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 00:34

Thnx voor de tips voor een pop.

Vandaag met Baron gewandeld. Deze keer het brugje over de Demer heen ook gedaan. Vond hij eerst wat spannend maar uiteindelijk braaf erover.

Heb de indruk dat hij wel breed wordt :+

Eerste indruk van de brug.
Afbeelding

Uiteindelijk braaf en niet meer naar het water kijken.
Afbeelding

Beetje verderop lekker laten grazen. Dat veld is van mijn vriend en wordt elk jaar gehooid. De grond is helaas te nat in de winter om er dieren op te houden. (ze noemen dat gebied "het broek") Maar mag mijn paarden er wel laten grazen aan de hand. :)
Afbeelding

Anoniem

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:28

Ik ben van plan het laten wennen aan hoofdstel/zadel/etc zelf te doen maar het daadwerkelijke inrijden te laten doen.
Zou ik normaliter eerder andersom doen (zodra gas/rem/stuur erop zitten lekker mee naar buiten) maar dit is mijn eerste IJslander en ik heb geen idee hoe ik tölt erin rijd :+

Selente
Berichten: 1868
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:24

Mijn wilde hengst ga ik ook zelf beleren. Heb veel voor mensen zadelmak gemaakt en doorgereden inclusief zijn moeder. Die was ook al heel erg makkelijk en verwacht dat hij niet anders is eigenlijk.

Hij staat nu iets dichterbij, maar nog steeds te ver om regelmatig er iets mee te doen... Maar oke hij mag nog tot het voorjaar lekker 24/7 buiten staan en vooral eten. Momenteel doe ik alles los in de weide, dus hij mag weglopen als hij dat wil.


Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:28

Selente, volgens mij zat je ook in het 2021 dikke buiken topic. Ik herken hem wel, wat is hij mooi geworden!

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:41

Ik heb gisterenavond voor het eerst iets met Saga gedaan. Borstelen en vastzetten en daarna even in de rijbak met verlichting stappen aan de hand, halthouden en achterwaarts gaan gedaan. Ik ben ongeveer 5 minuutjes bezig geweest. Schaduwen vond ze heel spannend, haha maar ze was heel braaf.

Na haar werkje stond helemaal te klooien met haar mond en tong om de boel te verwerken. Ze is echt nog puppypaard. We hebben haar afgelopen zondag naar huis gehaald, dus alles is nieuw en spannend. Ze was overigens super braaf met laden, de laatste keer op de trailer was met haar mama als veulentje.

jitskenienke

Berichten: 379
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:43

Wat een leuke updates allemaal! @flygill Wat goed zeg dat ze zo braaf was!

Ik heb aanstaande zondag een online grondwerkles (via de pivo) met Goof! Ik wil ook onder begeleiding van mijn instructeur goof inrijden. Het zadelmak maken dat ga ik wel helemaal zelf doen.

Moonlight17
Berichten: 2351
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:56

Ik doe het zadelmak maken niet zelf. Inrijden en de voordingen wel zelf, maar veel knopjes zitten er qua voorbereiding wel op.

Via via is meestal het beste en dan echt iemand waar jij je goed bij voelt, een werkwijze waar jij verder op wilt/kunt borduren is heel belangrijk. Dus vooral rondvragen in de kring die jij prettig vind Sanne96

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:12

Hier is vandaag naar Fier zijn gebit gekeken en dit laten we voor nu nog zo, veearts denkt dat de melktanden er nog uit gaan vallen als de nieuwe tanden verder doorkomen. Wel goed in de gaten houden maar ze had dit vaker gezien. Dus dat lucht op!

Morgenochtend gaan zijn ballen eraf, zie er iets tegenop en dus blij als het achter de rug is.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:26

Ik neem die van mij mee naar mijn werk. Ideaal! Ik heb inmiddels wel wat ervaring met jonge paarden maar ben toch bang om het fout te doen haha.

Blacky94

Berichten: 3504
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:39

Alweer een beetje opgeknapt Sanne?
StalMelyn fijn dat zijn gebit wat mee lijkt te vallen, succes morgen!

Komen ook weer een hoop knappe paarden voorbij en welkom iedereen! :)

Ik wil het ip ook zelf gaan doen. In het verleden op wat handelsstallen in de buurt gereden en toen ook veel paarden beleerd. Ben alleen een jaar geleden heel hard en vervelend gevallen dus wil ook wel even kijken hoe ze reageert. Tot nu toe is ze niet snel onder de indruk dus ik hoop met rustig aan alles oppakken dat het wel goedkomt, maar mocht ze toch pittiger reageren dan ik nu verwacht vraag ik voor de eerste paar keer erop even iemand anders denk ik. Merk dat ik daarin toch wel wat voorzichtiger ben geworden :o

Verder eigenlijk weinig te melden hier. Als het goed is gaan ze ergens binnenkort weer naar stal en ben verder zelf al ruim een maand niet geweest vanwege mijn eigen gezondheid icm het weer. Baal er een beetje van maar goed, het is wat het is. Heb wel een dierenarts in de buurt van de opfok gevonden die ik tzt wil laten komen voor foto's en verder ben ik vast wat stallen aan het contacten.

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:52

Wat een verschillende antwoorden, toch veel die zelf aan de slag gaan heel erg leuk! Ben zo benieuwd hoe ze allemaal gaan ontwikkelen en het op gaan pakken.

Blacky94 , tot nu toe valt het vooral tegen ik heb nog erg veel pijn met bewegen en ik moet nog een beetje oppassen. Ik ben alleen nog maar op stal geweest om een aai te geven, toch ben ik nu een beetje voorzichtig ookal weet ik dat ze schrok. Kan niet wachten om weer wat te gaan doen met haar

Blacky94

Berichten: 3504
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:17

Wat balen dat je er nog zoveel last van hebt. Neem ook de tijd maar hopelijk trekt het snel weg dat je snel weer aan de gang kan! :)

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:44

Ik deed vroeger alles zelf, deed ook veel paarden voor anderen zadelmak maken/doorrijden. Maar een paar jaar terug heb ik mijn rug gebroken, dus moet nu toch iets voorzichtiger zijn.

Doe al het voorwerk zelf, denk dat ik de eerste paar keer rijden door iemand anders laat doen en door rijden doe ik zelf wel als ze braaf is :)

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:21

Wat een leuk topic! Wij gaan komend jaar onze 2 hengsten beleren. De één hebben we zelf gefokt en de ander komt over 2 weken over vanuit Engeland :D

Testarossa ofwel Rossi
Als baby
Afbeelding

1.5
Afbeelding

2
Afbeelding


En de andere is een klein maatje, Kong, hij is slechts 1.28 hoog maar al ongeveer net zo breed :')


Als baby
Afbeelding


1.5
Afbeelding


2
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:11

Oeh dat zijn knappe tinkers <3

Kellyvanloon
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-04-22
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:24

Wat een leuk topic! Ook ik sluit graag aan. Wij hebben een Duitse rijpony hengst van Cosmo Royale uit 2021 die op het moment word klaargemaakt voor de hengstenkeuring in Duitsland. In 2024 zal hij beleerd gaan worden. Ook hebben we nog een merrie uit 2022 en een hengstveulen van dit jaar 2023.. Ik lees dus graag mee voor wat handige tips & trucs☺️


Cosmo Delight 2021
Afbeelding

So Special 2022
Afbeelding

Grand Royale 2023
Afbeelding