Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado
Berichten: 1342
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:58

Ooh leuk het topic is er al!!

Volgend jaar wordt de schwarzwalder van mijn moeder 3, ik ga hem dan rustig aan beleren tot zadel en ruitermak als wij wat meer uitgegroeid is. Daarna mag ie weer lekker chillen en doorgroeien :D
Afbeelding

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:18

Oh ik kom ook mee praten/lezen!

Mijne is van April 2021 dus we doen voorlopig nog spelenderwijs dingen leren tot hij echt 3 is. Daarna gaan we echt beginnen. Hij kent wel al de basics, hoofdstel & zadel ook wel eens in/op gehad. Hij is super nuchter en braaf dus ben erg benieuwd :D

Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:50

Hier komt de 2,5 jarige bijna op stal. 2 november staat de castratie gepland. 1 november wordt er even naar zijn gebit gekeken maar als ze tanden moeten trekken doen ze dat een andere keer. Anders is de bloedbaan open vanuit de mond en dan volgende dag castreren vonden ze niet prettig. Als ik moet kiezen tussen gebit en castreren kies ik voor het laatste, hij is erg hengst dus voor de omgang en op stal is dat voor ons, maar ook voor hemzelf, prettiger. Gebit doen we dan zodra dat kan.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:27

Wij doen ook met jullie mee.
De meeste hier een beetje in dezelfde fase zie ik.
Promising Dare to Dream is van 2021 en wisselt volgende week van mijn opfok naar "wedstrijd" stal.
Hij is van de Duitse rijpony hengst Dating Point AT en zijn moeder is mijn zelf gefokte nrps pony Hidden Treasure. (Leuk weetje, zij is afgelopen zaterdag Nederlands Kampioen endurance klasse II geworden over 65km)

Aangezien het de bedoeling is dat Dream volgend jaar naar de HK gaat hebben we al enkele voorbereidingen getroffen. Zo is zijn dna gecheckt op scid, ca en lfs. Is zijn kleur gecheckt. Vos dun (D/Nd1) met AA.
Is hij geröntgend en heeft hij het röntgenpredicaat van de nrps binnen. Zijn wolfskiesje is eruit gehaald en zijn gebit gecheckt. Kortom hij is klaar voor de start.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moonlight17
Berichten: 2351
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:10

Hallo Dames,

Ik kan nu ook officieel gaan meepraten, meelezen deed ik al.
Gisteren is mijn veel te dure verjaardagskado geleverd op stal.
Party Time (Ben nog op zoek naar een fatsoenlijke stalnaam)
3 jaar
Ruin
Spielberg * Goodtimes
Kent bit, hoofdstel, longeersingeltje bij aankoop.
Aankomende maand mag hij wat wennen en nog wat spelen en afhankelijk van zijn ontwikkeling wordt hij dit eind dit jaar/begin volgend jaar zadelmak gemaakt. Tandarts is recent bij de vorige eigenaar geweest en heeft het hele gebit nagekeken en de wolfskiesjes verwijderd.


Afbeelding


Afbeelding

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:10

Ik ga ook proberen dit topic een beetje actief te volgen en bij te dragen.


Sire is een Vanner type tinker van ruim 1.60m uit 2020. Hij wordt komend jaar dus 4. Hij is nog erg in de groei en daarom wil ik erg rustig met hem aan doen, maar aan de andere kant zou het leuk zijn als hij komende zomer voldoende ruitermak is om af en toe op een buitenritje mee te gaan.

Afbeelding

We zijn nu aan het longeren en aan de lange lijnen aan het oefenen met sturen, aanstappen en halthouden. We gebruiken hiervoor vooral de kaptoom; aan een bit wennen moet nog een keer, maar heeft geen haast, want hij reageert prima op de kaptoom. Ook een zadel of een heel mentuig op zijn lijf vindt hij allemaal prima, al laat hij soms zijn spanning niet zo goed zien, dus dat is wel een aandachtspuntje met zo'n type. In december komt de zadelmaker en hopelijk kunnen we dan veilig wat gewicht gaan toevoegen. Want als je hem zo ziet staan, dan zou je er toch zo opspringen? :D

Afbeelding

Oh ja, en misschien nog wel het belangrijkste in deze fase: we zijn vooral aan het voeren, voeren en voeren :'-)

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 22:59

Hier de 2,5 jarige uit het land gehaald en staat voor het eerst weer op stal. En dan een echte stal en geen opfokstal.
Hij is iets gestrest maar dat is logisch, zo opeens zonder vriendjes. Veel nieuwe dingen deze week, sowieso raakt hij een setje ballen kwijt.Afbeelding

Leuk paard IngeK. Grote fijne maat ook.

Moonlight17, welkom. Zulke verjaardagscadeaus zijn het leukste!

Bretsa

Berichten: 33
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:11

Hallo allemaal,

Wat een mooie paarden zie ik allemaal langs komen :)

Sinds een paar maanden is mijn droom uitgekomen en heb ik mijn eigen maatje. Mijn paard wordt in maart 2024, 3 jaar. Ik lees dus graag mee in dit topic alvast voor mijzelf ter voorbereiding. Ik ben nu rustig begonnen met grondwerken e.d. Misschien dat ik 2024 ook een beetje ga beginnen met zadelmak maken (keertje erop zitten etc.) en dan kijken hoe het gaat. Ik heb geen haast.

Ik heb meteen een vraag aan iedereen: 3 jarigen groeien nog wel/veranderen qua bespiering, hebben jullie al een zadel of wachten jullie hier nog mee?


Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:25

Bretsa, ik heb een simpel kunstof zadel dat in de breedte aanpasbaar is. Omdat ze bij mij op heel jonge leeftijd niet heel veel doen gaat dat prima. Meestal met een jaar of 5 krijgen ze dan echt een eigen zadel.

Zertab

Berichten: 12332
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:47

Ik zit er wel aan te denken om een zadelpasser te laten komen. Ik wil echt niet dat eerste ervaring met zadel of ruiter al meteen negatief is door een net niet passend zadel... En ik zelf weet daar te weinig vanaf.
Op stal liggen iets van 12 zadels dus wil een van die kijken of een van die bijna passen en dus aangepast kunnen worden. En misschien met een treeclix systeem.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:28

Ik heb een zadel met verwisselbaar kopijzer. Heb zelf veel kennis opgedaan in de loop der jaren. Zo kreeg mijn draver door zadelmaker MW zadel aangeraden helemaal op maat gemaakt. Nog geen 6 maanden later en niet intensief rijden... spieratrofie bij de schouders en duidelijk protest ook. Anders zadel geprobeerd met wijde boom en geen protest meer gehad.

Kan ook voelen of een zadel knelt of wipt/rockt op de rug.

Baron zijn rug is momenteel wel best kort. Hoop dat daar nog iets meer lengte in komt. Wil niet dat ik net achter de 18e rib zit met zadel.

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:38

Ik heb inmiddels ook veel ellende achter de rug en daar leer je van. Daarnaast hebben mijn pony's en paarden dezelfde type bouw en past het beleerzadel gelukkig op vele, ook inderdaad met verwisselbaar kopijzer. Zodra ik ga rijden laat ik het inderdaad een keer checken door een zadelpasser. Maar zadelmak en ruitermak maken gaat prima hoor. In dat stadium zou ik nog geen speciaal/op maat gemaakt zadel aanschaffen.

Zertab

Berichten: 12332
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:39

Ik heb geen verstand van zadels. Maar mogelijk wel iemand in mijn netwerk.

3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:51

Mijn jonkie wordt volgend jaar ook 3. Nu bezig met de basis die steeds een stapje wordt uitgebreid. Volgend jaar kijk ik hoe de vlag erbij hangt en per wanneer hij zadelmak gemaakt wordt. Ik heb nog een vhz wintec liggen dat ik voor een ander paard had. Als deze goed passend gemaakt kan worden gebruik ik die. Anders iom zadelfitter iets anders zoeken dat mooi passend gemaakt kan worden en hopelijk een stuk mee kan groeien.

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:56

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een zadelpasserfobie heb ontwikkeld want heb meermaals een zadel aangeschaft dat dan gewoon niet blijkt te passen, ook niet na meermaals aanpassen. Het fijnste is als je iemand kan vinden waarbij je het zadel mag uitproberen langer dan 1 x 20 minuten. Maar echt een maand ofzo.

Maar een zadel is nog ver weg. Eerst castreren, tandarts en longeren :D
Oh ja, en vanavond even opmeten.

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:44

Zadel is hier ook nog ver weg, die schaf ik pas aan wanneer we zover zijn.
Mijn ervaring is dat jonge paarden veel veranderen, dus ik koop een 2e hands zadel met verwisselbaar kopijzer bij mn zadelmaker/passer en laat t dan geregeld nakijken.

Ik heb nog wel een boomloos heather moffett zadel liggen, van memory foam, als die tegen de tijd nog niet verkocht is dan leg ik die er op om te wennen, maar ga er niet mee rijden.

Gelukkig gaat het nu goed met Solana, ze is lekker tot rust gekomen en weer helemaal dr vrolijke zelf.


Afbeelding

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:49

Gaan jullie het zadelmak maken ook allemaal zelf doen?

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:57

Ik heb al mijn pony's zelf beleerd (vroeger ook voor anderen) en Fier ga ik ook zelf doen. Sommige karakters passen echt niet bij mij en dan laat ik het ook aan een ander over maar zo komt Fier niet over. Maar als dat blijkt mag een ander het beginstuk overnemen.

Als je het nog nooit hebt gedaan zou ik zorgen voor goede begeleiding, als je zelf onzeker en/of angstig bent zou ik echt aanraden ze weg te brengen naar iemand die het voor je doet.

ApplePapple

Berichten: 2743
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:01

Ja, ik ga dat zelf doen. Scheelt wellicht wel dat ik mijn jonkie al van veulen af aan iedere dag in de hand heb gehad. Ze mee gaat als hand paard etc etc. De vertrouwingsband is zo onwijs groot.

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:06

Ik heb de mijne zelf gefokt en ook altijd zelf in de hand gehad, maar denk dat ik het zelf te spannend zou vinden. Maar hoe vind ik iets waarvan ik weet dat ze het goed doen? regio zuidholland/zeeland/brabant?

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:18

Op de foto hierboven ligt het winteczadel erop van mijn andere paard, maar voor Sire heb ik een tweedehands thorrowgood gekocht die hopelijk een beetje passend te krijgen / houden is. Nou ben ik sowieso wel fan van aanpasbare kunststofzadels, dus dat was niet alleen voor het beleerproces handig.

Ik zou met mijn kennis en kunde nooit aan een sensibel warmbloedpaard beginnen, of een paard dat een groot deel van de dag op stal staat en voor wie een sessie in de bak een gelegenheid is om stoom af te kunnen blazen. Of aan een project dat binnen een maand van opfok naar B-proef moet. Maar Sire is zo relaxed met alles dat ik me erg op mijn gemak voel om hem zelf spelenderwijs aan dingen te laten wennen. En we hebben ook de tijd om het spelenderwijs aan te pakken, af en toe eens een nieuwe ervaring. "Wegbrengen" is sowieso geen optie hier ivm mijn andere paard dat dan alleen achterblijft. Maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer er echt gereden gaat worden, ik er in het begin iemand op zet met meer lef en flexibiliteit dan ikzelf heb :-)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:24

Zadelmak maken doe ik ook zelf.
M'n vorige paarden ook zelf gedaan (al had 1 vluchtgedrag maar bleek artrose te hebben in de rug al). Met de draver heb ik het zadelmak maken ook zeer rustig gedaan. Moet niet alles op 1 dag kunnen. Ik verspreid het graag over meerdere dagen. Zo overvraag je ze ook niet en kan je de sessies ook lekker kort houden.
Veel grondwerk vooraf doet echt veel hoor. Werk vooral ook met dingen boven hun hoofdhoogte. Een zadel is plat en zijn ze vaak snel mee akkoord. Maar ze schrikken vaak van de ruiter die boven hun uitkomt. M'n draver vond dat bv erg eng als ik op mijn ander paard zat en hem vanaf daar aaide over z'n hoofd, hals of rug.
Ik werk daarom ook altijd met vlaggen bij grondwerk.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:39

Ik heb juist een jonge pony gekocht om het zelf te doen.
Het word wel voor het eerst een 'grote' (lees: C-pony tussen de shetten), maar tot nu toe een heel fijn nuchter karakter.
Al moet ik wel zeggen, ik ben absoluut geen ruiter. Na wat manege lessen 25 jaar geleden, daarna nog een jaartje met een verzorgpaard naar de verreniging ben ik nu al jaren menner die 2 of 3x per jaar op een paard zit. Ondanks dat heb ik er wel vertrouwen in.
Sheeca zal eerst vanaf de grond een flink eind opgeleid gaan worden, longeren, dubbele longe, lange teugel en vanuit daar voor de wagen en ook er op. Zo heb ik het met mijn shetten ook altijd gedaan, die liepen vaak al een tijdje voor de wagen voor ze onder het zadel kwamen. Dan kon er zo een kind op en die stuurde er vaak heel snel probleemloos mee de baan door omdat stem, teugel en zweep hulpen allemaal al bevestigd waren (en alle kinderen hier op men-pony's rijden die dus niet altijd verfijnd op been opgeleid zijn, dus een jong ding die daar niets mee kan is voor hun ook niet raar ;) ) .
Ik verwacht niet dat ik volgend jaar al onder het zadel lekker rond rij, maar wel dat ik er een paar keer op gezeten heb.

Zertab

Berichten: 12332
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:26

Sanne96 schreef:
Gaan jullie het zadelmak maken ook allemaal zelf doen?


Ja, maar het inrijden niet. Dat laat ik aan een professional over :) (of ja de eigenaar haha. Het is niet mijn eigen paard). Meer omdat ik toch wat angst heb en ook mijzelf als ruiter niet handig genoeg vind.

Maar ik wil juist het longeren en zadelmak maken op mijn eigen manier doen.

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:49

Sanne96 schreef:
Ik heb de mijne zelf gefokt en ook altijd zelf in de hand gehad, maar denk dat ik het zelf te spannend zou vinden. Maar hoe vind ik iets waarvan ik weet dat ze het goed doen? regio zuidholland/zeeland/brabant?


Google en oriënteren via bekenden. En dan altijd van tevoren even gaan kijken of het klikt en of je de werkwijze wat vindt. Maar vaak is via via de beste reclame. Helaas woon ik niet in die omgeving dus kan je niet op weg helpen.